اتکینسون، ریتا، ل. و همکاران. (1381). زمینه روانشناسی. ج2، ترجمهی گروه مترجمان، تهران: رشد.
ایگلتون، تری. (1380). پیشدرآمدی به نظریه ادبی. ترجمهی عباس مخبر، تهران: مرکز.
پروچاسکا، جیمز، ا. و نورکراس، جان، سی. (1401). نظریههای رواندرمانی. ترجمهی یحیی سیدمحمدی، تهران: رشد.
حسینی، مریم و عظیمی، مرضیه. (1395). «تحلیل قصههای پریان ایرانی بر اساس آرای بتلهایم». فرهنگ و ادبیات عامه، سال ۴، شمارهی ۹، صص ۱۰۳-۱۲۴. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23454466.1395.4.9.8.1
خزایی، داوود. (1392). «غزالهی خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن، همراه با دیگرخوانیِ قصهی خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من». مطالعات ادبیات کودک، سال4، شمارهی 2، صص 19-52.
https://doi.org/10.22099/jcls.2014.1146
خسرونژاد، مرتضی. (1390). داستانهای فکری: مجموعه ده داستان تصویری. مشهد: بهنشر.
رز، ژاکلین. (1400). پیتر پن و فروید: کیست که سخن میگوید و روی سخنش با کیست؟ ترجمهی الهام فروزنده، در دیگرخوانیهای ناگزیر. مرتضی خسرونژاد (ویراستار)، صص، 221-177. تهران: کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان،
شولتز، دوآن و شولتز، سیدنی آلن. (1400). نظریههای شخصیت. ترجمهی یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش.
فروید، زیگموند. (1382). رئوس نظریه روانکاوی. ترجمهی حسین پاینده، ارغنون، شماره 22، صص 74-1.
کارور، چارلز اس. و شییر، مایکل ف. (1387). نظریههای شخصیت. ترجمهی احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس رضوی.
طائرپور، فرشته. (1365). ماجرای احمد و ساعت. (تصویرگر، مهرنوش معصومیان). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مگیلیس، رادریک. (1395). «نقد، نظریه ادبیات است، نظریه، نقد ادبیات است». ترجمهی امین ایزدپناه، نارنج، سال 1، شمارهی 2، صص 145-170.
موللی، کرامتالله. (1384). مبانی روانکاوی فروید - لکان. تهران: نی.
واعظی دهنوی، نجمه و همکاران. (1396). «بررسی افسانه دژ هوشربا بر مبنای نظریه برونو بتلهایم». مطالعات ادبیات کودک، سال 8، شمارهی 2، صص 143-160. https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3925
Abrams, M. H. (1993). A glossary of literary terms (6th Ed). Florida: Harcourt Brace College Publishers.
Buckley, C.G. (2015). Psychoanalysis, “Gothic” Children’s Literature, and the Canonization of Coraline. Children's Literature Association Quarterly 40(1), 58-79. https://dx.doi.org/10.1353/chq.2015.0008
Childs, P., & Fowler, R. (Eds.). (2006). The Routledge dictionary of literary terms. Routledge.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. W. W. Norton & Company.
Freud, S. (1905). Three essays on the theory of sexuality. Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Vol. 7, pp. 125–245. London: Hogarth Press.
Freud, S. (1920) Beyond the pleasure principle. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud (Trans. Strachey, J.). London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-analysis, Volume 14, pp. 1-64.
Freud, S. (1923). The Ego and the Id. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XIX (1923-1925): The Ego and the Id and Other Works, 1-66.
Freud, S. (1961). Civilization and its discontents. W. W. Norton & Company.
Freud, S. (1969). An outline of psychoanalysis. (J. Strachey, Trans.). Norton.
Gooding, R. (2008). ‘Something Very Old and Very Slow’: Coraline, Uncanniness, and Narrative Form. Children’s Literature Association Quarterly 33 (4), 390–407. https://dx.doi.org/10.1353/chq.0.1874
Guerine, W. L., et al (2005). A handbook of critical approaches to literature. Oxford: Oxford university press.
Hollands, N. (1968). Dynamics of literary response. New York: Oxford University Press.
Kidd, K. B. (2011). Freud in Oz: At the Intersections of Psychoanalysis and Children’s Literature. Minneapolis: University of Minnesota.
Klages, M. (2006). Literary theory: A guide for the perplexed. New York: Continuum international publishing group.
Klein, M. (1959). The psychoanalysis of children. The Hogarth Press.
Kohut, H. (2013). The analysis of the self: A systematic approach to the psychoanalytic treatment of narcissistic personality disorders. University of Chicago Press.
Malcolm, J. (1995). The silent woman. New Yorker Magazine Incorporated.
McGillis, R. (1998). The Delights of Impossibility: No Children, No Books, Only Theory. Children's Literature Association Quarterly, Volume 23 (4), 202-208.
https://dx.doi.org/10.1353/chq.0.1257
Rollin, L. (2008). Childhood Fantasies and Frustrations in Maurice Sendak’s Picture Books. In Lucy Rollin & Mark, I. West (Eds.) Psychoanalytic Responses to Children's Literature, (pp.79-89). Jefferson, N.C.: McFarland
Rollin, L. & West, M. I. (2008). Psychoanalytic responses to Children’s literature. McFarland and Company Inc. Publishers.
Rudd, D. (2008). An Eye for an I: Neil Gaiman’s Coraline and Questions of Identity. Children’s Literature in Education. 39 (3), 159–68. https://dx.doi.org/10.1007/s10583-008-9067-7
Ruthven, K. K. (1990). Feminist literary studies: an introduction. Cambridge University Press.
Symons, A. (2014). The symbolist movement in literature. Carcanet.
West, M. I. (2008). Pinocchio’s Journey from pleasure principle to Reality Principle. In Lucy Rollin & Mark, I. West (Eds.) Psychoanalytic Responses to Children's Literature. (pp. 65-70). McFarland.