ویژگی‌های رابط کاربر کتابخانه‌ی مجازی بین‌المللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه الزهرا

چکیده

این پژوهش درک کودکان ایرانی از معنای نشان­های مفهومی و علائم ناوبری موجود در رابط کاربر کتابخانه­ی مجازی بین­المللی کودکانرا بررسی می‌کند تا به کمک آن میزان مناسب بودن یا نبودن رابط کاربر این کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی سنجیده شود.روش اصلی پژوهش کیفی است و از روش کمی برای پاسخ‌گویی به برخی از پرسش­های پژوهش کمک گرفته شده است. جامعه­ی مورد مطالعه، شامل20 کودک 7 تا 11 ساله بود. نتایج پژوهش نشان داد که همه­ی نشانه‌های مفهومی موجود در رابط کاربر انگلیسی کتابخانه برای استفاده کودکان ایرانی نامناسب است. هم­چنین بر اساس نتایج به دست آمده، هیچ­یک از نشانه­های ناوبری از نظر کودکان مورد مطالعه مناسب دانسته نشد. نتایج پژوهش هم­چنین حکایت از آن دارد که رابط کاربر فارسی، باعث تسهیل درک کودکان از معنی نشانه­های مفهومی موجود در رابط کاربر کتابخانه مجازی کودکان شده است. با استفاده از نتایج حاصل از این بررسی می­توان رابط کاربرهایی مناسب جهت کودکان ایرانی، با توجه به تفاوت­های فرهنگی و زبانی آن­ها طراحی کرد.
واژه‌های کلیدی:

کلیدواژه‌ها


آرمز، ویلیام. (1380). کتابخانه­های دیجیتال. ترجمه­ی زهیر حیاتی و هاجر ستوده. تهران: کتابدار.

زره‌ساز، محمد و رحمت‌الله فتاحی. (1385). «ملاحظات اساسی در طراحی رابط کاربر نظام­های رایانه­ای و پایگاه­های اطّلاعاتی»؛ فصلنامه­ی کتاب، 66، 251-268.

 

Bilal, D. (2002). «Children design their interfaces for web search engines: A participatory approach». Proceedings of the Canadian Association for Information Science: 204-214.

_______. (2000). «Children's use of the Yahooligans! Web search engine: I. Cognitive, physical and affective behaviors on fact-based search tasks». Journal of the American Society for Information Science, 51(7), 646-665.

_______. (2006). «Measuring the Usability of an International User Interface: Culture and Design Representations».  presented at the ASIS&T Annual Meeting, Human-Computer Interaction Symposium [on line] available at:

      http://www.asis.org/SIG/SIGHCI/papers_posters06.html. [Accessed 18 August 2008]. 

Bourges-Waldegg, P., Scrivener, S. A. R. (1998). «Meaning, the central issue in cross-cultural HCI design». Interacting with Computers, 9(3), 287-309.

Brems, D.J., Whitten II, W. B. (1987). «Learning and Preference for Icon Based Interface».Proceedings Human Factors and Ergonomic Society Annual Meeting, 125-129.

Busey, P., Doerr, T. (1993). «Kid’s Catalog: An Information Retrieval System for Children». Youth Services in Libraries, 7(1), 77-84.

Byrne, M. (1993). «Using icons to find documents: simplicity is critical». Proceedings of ACM INTERCHI '93, 446-453.

Cooper, L. (2002a) «a case study of information seeking behavior in 7- year old children». Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(11), 904-922.

_________. (2002b). «Methodology for a Project Examining Cognitive Categories for Library Information in Young Children». Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(14), 1223-1231.

Druin , A.,et al (2001). «designing a digital library for young children : an intergenerational partnership». In proceedings of ACM/IEEE Joint conference on Digital Libraries (JCDL 2001), ACM press, 398-405.

________. (2005).«What children can teach us: Developing digital libraries for children with children». library Quarterly, 75(1), 20-41.

Egido, C., Patterson, J. (1988). «Pictures and Category Labels as Navigational Aids for Catalog Browsing». Proceedings of Human Factors in Computing, 127-132.

Hourcade, J., et al. (2003). «Accuracy, Target Reentry and Fitts’ Law Performance of Preschool Children Using Mice». University of Maryland Technical Report, HCIL-2003-16.

Hutchinson, H. , et al. (2005). «Interface Design for Children's Searching and Browsing». [online ].  available at: www.cs.umd.edu/hcil/pubs/tech-reports.shtml. [Accessed 18 August 2008].    

Kacmar, C., Carey, J. (1991). «Assessing the Usability of Icons in User Interfaces». Behaviour and Information Technology, 10(6),  443-457.

Kragler, S., Nolley, C. (1996). «Student Choices: Book Selection Strategies of Fourth Graders». Reading Horizons, 36(4),  354-365

Manuel , k. (2002). «teaching information Literacy to Generation Y». journal of library  administration, 30 (1-2),  195-217.

Murrell, K. (1998) «Human Computer Interface Design in a Multi-cultural Multi-lingual Environment» Proceeding of the 13th Annual MSc and PhD Conference in Computer Science, University of Stellenbosch,50 – 54.

Reuter, K., Druin, A. (2004). «Bringing Together Children and Books: An Initial Descriptive Study of Children’s Book Searching and Selection Behavior in a Digital Library». Proceedings of American Society for Information Science and Technology Conference, Providence, RI.

Seidman, I. (1998). «Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences». New York: TeachersCollege Press

Solomon, p. (1993). «Children's information retrieval behavior: a case analysis of an OPAC». journal of American society for information science, 44, 245-264.

Soloway, E. (1991). «How the Nintendo Generation Learns».  communications of the ACM 9 (September): 23-28.

Wendelin, K. H. , Zinck , R. A. (1983). «How students make Book choices».  Reading Horizons. 23, No.2: 84-88.