• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات ادبیات کودک
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
فرزان فر, جواد, قائدی, یحیی, نقیب زاده, میرعبدالحسین, محمودنیا, علیرضا. (1391). در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان». مطالعات ادبیات کودک, 1(2), 125-155. doi: 10.22099/jcls.2012.440
جواد فرزان فر; یحیی قائدی; میرعبدالحسین نقیب زاده; علیرضا محمودنیا. "در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»". مطالعات ادبیات کودک, 1, 2, 1391, 125-155. doi: 10.22099/jcls.2012.440
فرزان فر, جواد, قائدی, یحیی, نقیب زاده, میرعبدالحسین, محمودنیا, علیرضا. (1391). 'در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»', مطالعات ادبیات کودک, 1(2), pp. 125-155. doi: 10.22099/jcls.2012.440
فرزان فر, جواد, قائدی, یحیی, نقیب زاده, میرعبدالحسین, محمودنیا, علیرضا. در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان». مطالعات ادبیات کودک, 1391; 1(2): 125-155. doi: 10.22099/jcls.2012.440

در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»

مقاله 6، دوره 1، شماره 2، پاییز و زمستان 1389، صفحه 125-155  XML اصل مقاله (250 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jcls.2012.440
نویسندگان
جواد فرزان فر* ؛ یحیی قائدی؛ میرعبدالحسین نقیب زاده؛ علیرضا محمودنیا
دانشگاه تربیت معلم تهران
تاریخ دریافت: 12 مهر 1391،  تاریخ پذیرش: 12 مهر 1391 
چکیده
مقاله­ی حاضر برای این­که نشان دهد برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»، می­‌تواند برای رسیدن به هدف عمده‌ی خویش یعنی دست­یابی به استقلال از داستان­‌های موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند داستان در این گستره پرداخت. یافته­های پژوهش نشان داد، آثار یاد شده به خوبی می‌توانند به یاری برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان» بشتابند و  نیازهای آنان را پاسخ گویند؛ همچنین مشخص شد که همانندی­های بسیاری میان دیدگاه­های مرتضی خسرونژاد، ماریا نیکولایوا و برونو بتلهایم با یافته­های این تحقیق وجود دارد.
واژه‌های کلیدی:
کلیدواژه‌ها
ادبیات کودک؛ استقلال؛ برنامه­ی فلسفه برای کودکان؛ داستان
مراجع

اوئنز، لیلی. (1383). قصّه­ها و افسانه­های برادران گریم. ترجمه­ی حسن اکبریان طبری. تهران: هرمس        

بارنت، فرانسیس. (1375). سارا کرو. ترجمه‌ی هادی عادل‌پور. تهران: کوشش.

بایرامی، محمدرضا. (1371). کوه مرا صدا زد. تهران: نشر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.

بتلهایم، برونو. (1381). افسون افسانه­ها. ترجمه‌ی اختر شریعت­زاده. تهران: هرمس.

خسرونژاد، مرتضی. (1383). معصومیت و تجربه. تهران: نشر مرکز.

ــــــــــــــــــ. (1386). «تأملی بر هم­نشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه­ی فلسفه برای کودکان». نوآوری­های آموزشی. شماره 2. سال ششم. صص 109-124.

رنگن، بجرون. (1378). شبان کوچک در غار. ترجمه‌ی مجید عمیق. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

شریعتمداری، علی. (1380). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.

عارف‌نیا، علی. (1385). رفتار با کودک. تهران: شورا.

قائدی، یحیی. (1383). آموزش فلسفه به کودکان. تهران: نشر دواوین.

کستنر، اریش. (1384). امیل و کارآگاهان. ترجمه‌ی مژگان عبدالهی. تهران: کیمیا.

گال، مردیت، والتر بورگ، و جویس گال. (1383). روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی. ترجمه­ی احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی و دیگران. ج2. تهران: دانشگاه شهید بهشتی و سمت.   

مالو، هکتور. (1376). باخانمان. ترجمه‌ی محمد قاضی. تهران: انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

میرشاهی، آیدا. (1381). «امیل، مسافر پیکار آرزو». فرهنگ توصیفی شخصیت­های نوجوانان. فریدون عموزاده خلیلی و گروهی از نویسندگان و پژوهش‌گران. ج1. تهران: آفتاب­گردان.            

ویتلی، دنیس. (1372). روانشناسی پیروزی. ترجمه‌ی علی شقایق. تهران: کویر.

نیکولایوا، ماریا. (1387). «بزرگ شدن: دو راهی ادبیات کودک». ]ترجمه‌ی غزال بزرگمهر[؛ در دیگرخوانی­های ناگزیر. به کوشش مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

  

Maykut, P. & orhouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research. London: Falmer Press      

Winch, C., J.Gingle. (1999). Key Concepts in the Philosophy of Education. London: Routledge.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,391
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,526
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.