تحلیل آموزه‌های تربیتی در داستان‌های برگرفته از کلیله ‌و دمنه و مرزبان‌نامه درمجموعه آثار آذریزدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استاد مدعو گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

10.22099/jcls.2023.46533.1970

چکیده

با توجه به وسعت کاربرد داستان‌های برگرفته از کلیله و دمنه و مرزبان‌نامه در قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان در ایران، هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزه‌های تربیتی این داستان‌ها در پرمخاطب‌ترین بازنویسی فارسی آن اثر مهدی آذریزدی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت، آمیخته بهم‌تنیده بود و تحلیل محتوای کیفی و کمی به صورت موازی همگرا برای مجموع 46 قصه "کلیله و دمنه" و "مرزبان نامه" در مجموعه 8 جلدی "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" انجام گرفت. تحلیل‌محتوای کیفی از نوع تلخیصی قیاسی بوده و مولفه‌ها و زیرمولفه‌های تربیت با مرور ادبیات پژوهش، شناسایی و پس از تایید 61 مولفه توسط خبرگان، فهرست وارسی جهت انطباق محتوا با ساحت‌های یادشده بکارگرفته شد. روش شناخت مضامین بر اساس شناخت کلمات و عبارات مترادف یا تکراری، اصطلاحات و عبارات و واژه‌های کلیدی بوده و به مضامین نهان و آشکار متن توجه شد. کدگذاری پس از مطالعه مکرر متن صورت پذیرفت و محتوا بر اساس وجوه مشترک با هر یک از مقولات اولیه و ثانویه تحلیل گردید. یافته ها نشانگر شناسایی 390 آموزه تربیتی در مولفه‌های هفت‌گانه تربیت در این داستانها بود و آزمون خی‌دو، وجود تفاوت بین میزان توجه به آموزه‌های تربیتی در داستان‌ها را تائید کرد. رشد و تقویت عقلانیت و خردورزی، تربیت اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و اقتصادی به ترتیب مورد توجه‌ترین آموزه‌های تربیتی در محتوا بوده و برای تربیت در این ابعاد پیشنهاد می گردد؛ ولی به دلیل فقدان یا کمبود محتواهایی پیرامون تربیت جنسی و پس از آن تربیت سیاسی، این داستانها برای تربیت کودکان در این دو بعد توصیه نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of educational teachings in stories taken from Kalila and Demaneh and Marzbannameh In the collection of Azarizdi's works

نویسندگان [English]

  • vajiheh karimi 1
  • farzaneh hasanpouran 2
  • hamzeh mohamadi dehcheshmeh 3
1 Department of Educational Sciences, Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Master's student in Educational Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Visiting lecturer at the Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University, ،Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present research is analyzing the educational teachings of the stories taken from Kalila and Demeneh and Marzbannameh in the most popular Persian retelling of it by Mehdi Azarizdi; since these stories in storytelling for children and teenagers are widely used in Iran. The research method, in terms of practical purpose and based on nature was applied interwoven. Also qualitative and quantitative content analysis was parallel and convergent for a total of 46 stories “Kalileh and Demaneh” and “Marzaban Nameh” in the 8-volume collection “Good Stories for Children Good “were done. The qualitative content analysis is comparative summary type, and the dimensions and sub-components of literature were identified by reviewing the research literature and after confirming 61 components by experts, a checklist was used to match the content with the mentioned areas. In order to understand the themes, coding was done after repeated reading of the text, and the examples were placed in the seven dimensions of education based on common features with each of the primary categories. The findings indicated the identification of 390 educational teachings in the seven dimensions of education in these stories, and the Chi-do test confirmed the existence of a difference between the amounts of attention paid to educational teachings in the stories. The growth and strengthening of rationality and wisdom, social, moral, emotional and economic education are the most important educational teachings in the content respectively, and also are suggested for education in these dimensions; But due to the lack of content about sexual education and then political education, these stories are not recommended for educating children in these two dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational teaching
  • training
  • Kalileh and Demeneh
  • Marzban Nameh
  • Mehdi Azaryazdi