بررسی تطبیقی آموزه‌های تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان -تهران-ایران

2 دانشگاه فرهنگیان

10.22099/jcls.2023.46421.1967

چکیده

پژوهش حاضر با ماهیتی تطبیقی و میان رشته‌ای در بارة آموزه‌های تعلیمی در آثار «ناصر کشاورز»، شاعر نامور معاصر ایران در زمینة کودک و «ابراهیم ابوطالب» شاعر برجستة کودک از یمن است. هدف این پژوهش شناخت و بررسی اشعاری است که به آموزش یک موضوع خاص علمی و کاربردی پرداخته اند. دراین جُستار با روش کتابخانه‌ای وتوصیفی-تحلیلی و براساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به مواردی چون مفاهیم و آموزه‌های دینی، احترام به پدر و مادر، اخلاق نیکو و رعایت ادب و آموزش نکات بهداشتی در اشعار هر دو شاعرپرداخته شده است. یافته‌های پژوهش نشان می دهد، «کشاورز» و «ابوطالب» کودکان را سازندة فردای جامعه می دانند که باید برای آموزش آن‌ها سرمایه گذاری شود. و با این دیدگاه مفاهیم تربیتی و اخلاقی را با زبان شیوای کودکانه و به‌گونه‌ای غیرمستقیم در اشعار خود به کار برده‌اند. در زمینة زبان هرکدام سبک ویژة خود را دارا هستند. زبانِ شعری«کشاورز» نسبت به «ابوطالب» از سادگی و روانی بیشتری برخوردار است. و هر دو از دریچة چشم کودکان به مسایل نگریسته‌اند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

بررسی تطبیقی آموزه‌های تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز

نویسندگان [English]

  • ati abiat 1
  • فریده سلامت نیا 2
1 دانشگاه فرهنگیان -تهران-ایران
2 دانشگاه فرهنگیان
چکیده [English]

The current research with a comparative and interdisciplinary nature about educational teachings in the works of "Nasser Keshavarz", poet the contemporary name of Iran in the field of children and "Ibrahim Abu Taleb" is the prominent children's poet from Yemen. The aim of this study It is the recognition and analysis of poems that teach a specific scientific and practical subject. In this search with the library and descriptive-analytical method and based on the American school of comparative literature to things such as concepts and religious teachings, respect for parents, good morals, respect for politeness and teaching health tips in both poems poet has been paid. "Keshavarz" and "Abu Taleb" make children the builders of tomorrow .The society knows that it should be invested in their education. And with this point of view, educational and moral concepts they use children's eloquent language and indirect expressions in their poems. In terms of language, each has their own style. The poetic language of "Keshavarz" is more simple and fluid than that of "Abu Taleb". And both of them have looked at the issues from the eyes of children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative literature
  • children's literature
  • educational teachings
  • Ebrahim Abutaleb
  • Nasser Keshavarz

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 03 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 04 تیر 1402