تحلیل محتوای بخش بخوان و بیندیش کتب فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه ‏های اقتدار و آزادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 ، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 آموزش و پرورش

10.22099/jcls.2023.45272.1965

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای بخش بخوان و بیندیش کتاب‏های فارسی دوره‌دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه‏های اقتدار و آزادی است. روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی است. نمونه مورد تحلیل در این پژوهش شامل 18 داستان بخش بخوان و بیندیش کتاب‏های فارسی دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400 است. جمع‌آوری داده‌ها به روش اَسنادی و روش تجزیه و تحلیل دادها، تحلیل محتوا و با بهره‏گیری از آمار توصیفی است. یافته‏ها نشان می‌دهد از بین 104 جلوه‌گری شناسایی شده در کتاب‏های فارسی دوره دوم ابتدایی، 4/64 درصد به مؤلفه‌های آزادی‏بخش تأکید داشتند. همچنین از بین 104 جلوه‌گری شناسایی شده در کتاب‏های فارسی دوره دوم ابتدایی، 6/35 درصد به مؤلفه‌های اقتدارگرا تأکید داشتند. تحلیل داستان‏های بخش بخوان و بیندیش کتاب‏های فارسی دوره دوم دبستان، نشان داد که از نظر عددی، توجه بیشتری به مؤلفه‌های آزادی‏بخش شده است که چنین ظرفیتی در داستان‏ها از جهات مختلف شناختی، عاطفی، ، هنری، اخلاقی و تربیتی حایز اهمیت است و زمینه‏ساز حرکت کودک از وابستگی به استقلال فکری، انتخاب‏گری و قدرت تصمیم‏گیری کودکان می‏شود. به گردآوران و مؤلفین کتاب‏های درسی پیشنهاد می‏شود که هم در انتخاب و گزینش داستان‏ها، و هم در تألیف و بازنویسی داستان‏ها، از عناصر و شگردهای داستانی که تأمین‏کننده آزادی کودک است، اهتمام ورزند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of the Reading and Thinking Section of the Second Period Persian Elementary School Books from the Perspective of Authority and Freedom

نویسندگان [English]

  • Ali Shiravani Shiri 1
  • Majid Kowsari 2
  • Abbas Abbasi Chelchele 3
1 Educational Group, Farhangian University, P. O. 14665- 889, Tehran, IRAN.
2 Educational Group, Farhangian University, P. O. 14665- 889, Tehran, IRAN.
3 1
چکیده [English]

The purpose of the current research is to analyze the content of the reading and thinking section of the second period persian elementary school books from the perspective of authority and freedom. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The content analyzed in this research included 18 stories from the reading and thinking section of the second period persian elementary school books, i.e. the fourth, fifth and sixth grades in the academic year of 1400-1401. The sampling method was purposeful and included the reading and thinking section of the second period persian elementary school books and 18 existing stories were analyzed. Content analysis list was used for data collection and content analysis form and descriptive statistics were used for data analysis. The findings showed that among the 104 cases (the way of presenting story elements) identified in the studied books, 64.4% emphasized the freedom components. Also, among the 104 cases (the way of presenting story elements) identified, 35.6% emphasized authority components. The results of the research show that the authors of the stories have paid more attention to the components of freedom, which is the basis for the child's movement from dependence to intellectual independence and decision-making power of children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elementary School
  • Content Analysis
  • Persian Books
  • Authority and Freedom

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 10 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 تیر 1402