ماجرای فالوسنتریک احمد: خوانشی روان‌کاوانه از کتاب داستانی ­تصویری ماجرای احمد و ساعت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

بخش مبانی آموزش و پرورش دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

10.22099/jcls.2024.47988.1999

چکیده

هدف این مقاله ارائه خوانشی روانکاوانه از کتاب تصویری ماجرای احمد و ساعت، مبتنی بر نظریه رشد روانی جنسی زیگموند فروید است. خوانش متن اثر به مدد روانکاوی کلاسیک، نمادها و شواهدی را پیش چشم می-آورند که نشان می دهند با اثری نَراَندام محور رو به روییم که در آن روند مطلوبِ اجتماعی‌ و بهنجار شدن یک پسر بچه بازنمایی شده‌است. احمد، شخصیت اصلی داستان، در مرحله آلتی یا فالیک رشد خود قرار دارد ولی زمان آن رسیده که تعارض‌های اودیپی اش حل و فصل شوند و با پذیرش اقتدار پدر آماده ورود به مرحله نهفتگی رشد روانی جنسی اش شود. اعتبار و کارکرد زمان و ضرورت پایبندی به قواعد تغییرناپذیر آن یکی دیگر از یافته های دیدار نظریه و متن اثر است. افزون بر این، چنین خوانشی از این اثر نشان می دهد که چگونه برخی آثار ادبیات کودکان شکل خاصی از کودک خوب را ترویج کرده و همچنین تصویری از کودک مبتنی بر ارزش‌های مردمحور را بازتولید می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Phallocentric Adventure of Ahmad: A Psychoanalytic Reading of The Story of Ahmad and ‎the Clock

نویسنده [English]

  • Amin Izadpanah
Assistant Professor , Shiraz University
چکیده [English]

The objective of this article is to undertake a psychoanalytical analysis of The Story of Ahmad and the Clock, an Iranian picturebook, drawing upon Sigmund Freud's psychosexual theory of development. Through a classical psychoanalysis lens, the narrative reveals the journey of Ahmad, a young child navigating his phallic stage of psychosexual development, wherein he must reconcile his oedipal conflicts and conform to paternal authority. This psychoanalytic exploration characterizes the text as phallocentric, shedding light on how certain elements within children's literature perpetuate the socialization of young minds based on patriarchal norms and values. Furthermore, the book projects a specific ideal of the "good child," one that aligns with the expectations of adults within a masculine society. Throughout this process, time emerges as a pivotal and indispensable element, requiring individuals to adhere to its dictates in order to mature into socially acceptable, sexually developed individuals eligible for integration into society.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: The Story of Ahmad and the Clock
  • Freud
  • Psychosexual development
  • Classic psychoanalysis
  • Picturebooks