بررسی آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی در رمان کودک نمونه موردی: بیز بیز بیزینس از فرهاد حسن زاده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ایران

3 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

10.22099/jcls.2024.48647.2013

چکیده

در این مقاله، برای اولین بار کاربست مدل آمیختگی فضاهای ذهنی روایی بر روی یک داستان بلند بررسی شده است. به همین منظور، رمان کودک بیز بیز بیزینس فرهاد حسن‌زاده با استفاده از مدل آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی دنسیگر مورد بررسی قرار گرفته است. جنبه نوآورانه این پژوهش، نمایش فضاهای چندلایه روایی رمان، در قالب نمودارهای تصویری است. این روش بخوبی نشان میدهد که چگونه جنبه‌های زبانی متن‌های روایی می‌تواند به تولید معنا در ذهن و همچنین درک داستان جدید منجر شود. برای انجام این پژوهش ابتدا به تعیین و مشخص کردن فضاها به صورت فضای راوی، شخصیت، آینده و گذشته می‌پردازیم. این فضاها از طریق نحوة بیان، مدیریت داستان و چگونگی انتخاب کلمات و افعال توسط نویسنده بوجود می‌آیند. سپس لنگرهای روایی را در متن مشخص می‌کنیم. این‌ها سازنده فضاهای ذهنی و روایی در متن هستند. در نهایت با مدل NMSB، غنای مداوم فضاهای روایی با فضاهای در حال ظهور را برای رسیدن به داستان نوظهور نمایش می‌دهیم. نتایج کلی پژوهش نشان می‌دهد که چگونه این روش می‌تواند با انتقال اطلاعات اندک موجود در متن برای حل معمای داستان به خواننده کمک کند و هر متن روایی از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد، پویاتر و درهم‌تنیده‌تر است. نتایج پژوهش در رمان حسن‌زاده بیانگر آن است که تغییر دیدگاه از یک شخصیت به شخصیت دیگر موجب پیچیدگی و پویایی داستان شده است و نویسنده از ظرفیت‌های بالای ابزارهای زبانی برای ساخت فضاهای ذهنی و روایی داستان، در رخدادهای زمانی و معنایی نسبت به سایر عناصر روایت بیشتر بهره برده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating The Narrative Mental Spaces Blending in the children's novel Case example: Biz… Biz… Business by Farhad Hassanzadeh

نویسندگان [English]

  • Sara poorfarah 1
  • mohamad javad mahdavy 2
  • samira bameshki 3
1 Ferdowsi Mashhad university
2 Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
3 Ferdowsi University of mashhad Faculty of Literature and Human Sciences Dr. Ali Shariati Persian Language Department
چکیده [English]

In this article, for the first time, the Narrative Mental Spaces Blending model (NMSB-model) has been investigated on a long story. As a case study, baby Biz Biz Business novel written by Farhad Hasanzadeh has been analyzed using the Densiger's NMSB model. The innovative aspect of this research is the representation of the novel's multi-layered narrative spaces in the form of visual diagrams. This method obviously shows how the linguistic aspects of a narrative text can lead to the production of meaning in the reader’s mind as well as the understanding of a new emerging story. To carry out this research, we first determine and specify the spaces in the form of narrator space, character, future and past. These spaces are created through the way the story is told and how the author chooses words and verbs. Then we identify the narrative anchors in the text. These are the builders of mental and narrative spaces in the text. Finally, with the NMSB model, we show the continuous enrichment of narrative spaces with emerging spaces to reach the emerging story. The general results of the research show how this method can help the reader to solve the mystery of the story by conveying the little information in the text, and also every narrative text is more dynamic and intertwined than what it seems at first. The results of the research in Hasanzadeh's novel show that the change of perspective from one character to another has caused the complexity and dynamics of the story, and the author uses the high capacities of language tools to create the mental and narrative spaces of the story, in temporal and semantic events, compared to Other elements of the narrative have benefited more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive narratology, the Narrative Mental Spaces Blending , Barbara Densiger، children'
  • s novel

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 02 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1402