بررسی دو داستان « ته ته ته چاه» و « سایه‌ای که سر نداشت، دم نداشت، تن هم نداشت» سوسن طاقدیس از منظر استعاره‌ی مفهومی جهتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22099/jcls.2023.47263.1983

چکیده

استعاره‌ی مفهومی یکی از مباحث معنی‌شناسی شناختی است که نخستین بار به طور جدی از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد. یکی از انواع استعاره‌های مفهومی، نوع جهتی آن است که اساس بسیاری از عبارات زبانی قرار گرفته است. سوسن طاقدیس از نویسندگان مطرح معاصر در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، برای القای بسیاری از مفاهیم در داستان‌های خود از استعاره‌های مفهومی استفاده کرده است. این مقاله که به روش توصیفی_ تحلیلی نوشته شده است به طور خاص استعاره‌های مفهومی جهتی را در آثار وی بررسی می‌کند. از سوی دیگر باید توجه کرد که سرچشمه‌ی بسیاری از تقابل‌ها در ناخودآگاه جمعی اقوام و اساطیر آن‌ها دیده می‌شود که در طول زمان در باور مردم نهادینه شده و به شیوه‌ی استعاره‌ی مفهومی در زبان آن‌ها بازتاب داشته است. طاقدیس هم موفق شده است از طریق استعاره‌ی مفهومی مفاهیم متقابل خیر و شر را به طور غیر مستقیم به مخاطب خود آموزش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of " The bottom, bottom, bottom of The Well" and "A Shadow Which Had No Head, No Tail, And Even, No Body": stories by Soosan Taghdis, with special regards to Conceptul Directional Metaphor.

نویسندگان [English]

  • Omid Zakerikish
  • Shiva Alirezaee Qarneh
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan , Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Concept metaphor, as a discourse in cognitive semantic studies, was first determinedly introduced by Lakoff and Johnson. The directional concept metaphor, among all metaphors of that sort, tends to be the basis of many linguistic phrases. the famous contemporary fiction writer, in Persian children's literature, Soosan Taghdis, has applied concept metaphors, in her works, from time to time, to infuse a great deal of ideas. In this article, using a descriptive-analytical method, specifically, Directional Concept Metaphors will be closely studied in Taghdis's fiction. On the other hand, it shouldn't be neglected that a large number of oppositions/contrasts derive from the nation's myths and collective unconscious. Through the passage of time, These oppositions have been implanted in people's thoughts, transfixed into their culture and reflected in their language, by means of conceptual metaphors. Soosan Taghdis has also exploited this case in fiction, and has achieved successfully to teach and conceptualize, implicitly, vice and virtue, with the use of concept metaphors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The bottom bottom bottom of the well
  • The shadow that had no head no tail no body. Directional conceptual metaphor
  • Directional binary opposition
  • Susan Taghdis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 مهر 1402