A Comparative Study of Alice Through the Looking Glass and Matiq al-Tayr

Document Type : Research Paper

Authors

Mazandaran University

Abstract

 
 

Ruhani*                         L. Gholampour**

Mazandaran University       Islamic Azad University, Roudhen Brench
 
Abstract
This article seeks to compare and analyze si murgh (30 birds) and Simurgh (phoenix), heroes of Attar Matiq al-Tayr’s allegorical stories, with Alice Through the Looking Glass in order to give a new reading of Simurgh and si murgh in Matiq al-Tayr. Despite differences in the details of the story, they are based on the same principles. There are similar motifs like mirror and dreams in these two stories which in Matiq al-Tayr lead to understanding and intuition of Attar of a reality beyond time and place experienced by the mystic. Thus it seems that each of the thirty birds of Matiq al-Tayr can be considered as living in the parallel world of a dream just as Kaku refers to Alice Through the Looking Glass in order to define parallel worlds in physics. 
 
 
 
* Associate Prof. of  Persian Language and Literature, ruhani46@yahoo.com
** Ph.D. Student of  Language and Literature,  lailagholampour@gmail.com

Keywords


ارشاد، محمد­رضا. (1382). گستره­ی اسطوره. تهران: هرسن.
بورکهارت، تیتوس. (1387). «گیهان­شناسی و علم نوین». مجموعه مقالات هرمس و زبان مرغان. ترجمه­ی امین اصلانی، تهران: جیحون.
پارسا، علی. (1379). «جنابعالی همان گربه­ای نیستید که من در خواب دیدم؟». لوح، شماره‌ی 9، صص 25-31.
«سفره هفت‌سین». (تاریخ بارگذاری: 27/4/1392) سایت رشد:
http://roshd.ir/Default.aspx?tabid=267&SSOReturnPage=Check &Ra nd=0
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1389). منطق­الطیر عطار. تهران: سخن.
صمدیان، ارغوان­­. (­اسفند۱۳۸۶). «آلیس در سرزمین عجایب و آن سوی آینه». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره‌ی ۱۲۵-۱۲۴، صص47- 57.
ضد ماده­ها.(آخرین تاریخ دسترسی 28/9/1391) شبکه­ی فیزیک هوپا:                  
             http://www.hupaa.com/Data/P00217.php                                                                                         
عطار، فریدالدین. (1388).  دیوان عطار. به کوشش اکبریان راد. تهران: الهام.
فروزانفر، بدیع­الزمان. (1353).شرح احوال و نقد و تحلیل عطار نیشابوری. تهران: دهخدا.
کارول، لوییس. (1374). آن سوی آیینه. مترجم محمدتقی بهرامی حران، تهران: نیل.
کاکو و تامسون، میکیو و جنیفر. (1388). فراسوی اینشتین. ترجمه­ی رضا خزانه. تهران: فاطمی.
کاکو، میچیو­. (1389). ­فیزیک ناممکن­ها. ترجمه­ی رامین رامبد. تهران: مازیار.
کراپر، ویلیام­اچ. (1387). فیزیک­دانان بزرگ. ترجمه­ی محمدعلی جعفری. تهران: اختران.
کزازی، میر­جلال­الدین. (1387­). بدیع، زیباشناسی سخن پارسی. تهران: کتاب ماد (وابسته به نشر مرکز).
ـــــــــــــــــــــ (1384­). آب و آیینه. تهران: آیدین.
موحد، صمد. (1386). گلشن راز شیخ محمود شبستری. تهران: طهوری.
مورگان، جان د. (بی­­تا). پیدایش دین و هنر. ترجمه­ی احمد احسانی، کوتمبرک.
واحددوست، مهوش. (1381). رویکردی علمی به اسطوره­شناسی. تهران: سروش.
واعظی، مریم. (بهار1382). ­آلیس در آن سوی آینه. پژوهش­نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی 32، صص137 –141.
هاوکینگ، استیون. (1388). تاریخچه­ی زمان. ترجمه­ی محمد­رضا محجوب. تهران: شرکت سهامی انتشار.
یونگ، کارل‌ گوستاو. (1387). انسان و سمبل‌هایش. ترجمه­ی حسن اکبریان طبری، تهران: دایره.