آدینهپور، طاهره. (۱۳۸۱). «تحلیل مقایسهای قصههای قومی و ادبیات معاصر کودک ایران». در مجموعه مقالات همایش ادبیات کودکان و نوجوانان، دانشگاه بیرجند، صص۱-۱۴.
استیونز، جان. (۱۳۸۷). «ایدئولوژی و گفتمان روایی در ادبیات داستانی کودک»، در دیگرخوانیهای ناگزیر؛ رویکردهای نقد و نظریهی ادبیات کودک. بهکوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص۷۱-۸۷.
اسکندری، حسین و ژاله کیانی. (۱۳۸۶). «تأثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفهورزی و پرسشگری دانشآموزان». فصلنامهی مطالعات برنامهی درسی، شماره۷، صص۱-۳۶.
انواری، سحر. (۱۳۸۹). لولوی قشنگ من. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
بینیاز، فتحالله. (۱۳۸۸). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: افراز.
پریرخ، زهره. (۱۳۸۹). لولو پشمالو کرم کوچولو. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
حقپرست، نورا. (۱۳۸۷). ماجرای شیری که غمگین بود. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ـــــــــــــ . (۱۳۸۸). نوکطلا رفته کجا؟. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
رحماندوست، مصطفی. (۱۳۸۷). قصهی دو تا لاکپشت تنها. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ریمونکنان، شلومیت. (۱۳۸۷). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمهی ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر.
شعباننژاد، افسانه. (۱۳۸۳الف). کلاغها و مزرعهی پنبه. تهران: محراب قلم.
ــــــــــــــ . (۱۳۸۳ب). کلاغها و فرار. تهران: محراب قلم.
ــــــــــــــ . (۱۳۸۰). بچهی سنگی. تهران: محراب قلم.
شفیعی، شهرام. (۱۳۸۸). خالهی عروسک من. تهران: قدیانی.
شمس، محمدرضا. (۱۳۸۷). تو مادر منی؟. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
طائرپور، فرشته. (۱۳۷۶). ماجرای احمد و سارا. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ـــــــــــــ . (۱۳۸۸). ماجرای احمد و ساعت. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
طاقدیس، سوسن. (۱۳۸۶). یکی بود. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ـــــــــــــــ . (۱۳۸۸). با یک گل بهار نمیشود. تهران: قدیانی.
ــــــــــــــ . (۱۳۸۹). قدم یازدهم. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
فروزنده ، مسعود. (۱۳۸۸). «نقد و تحلیل داستان در گزیدهای از داستانهای کودکان». ادبپژوهی، شماره۹، صص۱۵۱-۱۷۱.
کارد، اورسون اسکات. (۱۳۸۷). شخصیتپردازی و زاویهی دید در داستان. ترجمهی پریسا خسروی ساسانی، تهران: رسش.
کتبی، سرور. (۱۳۸۸). این همه تلقوملق. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ــــــــــ . (۱۳۸۹). پلهبازی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کلهر، فریبا. (۱۳۸۸الف). سگی که قارقار میکرد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کلهر، مژگان. (۱۳۸۸ب). هی، با من دوست میشوی؟. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
کوکبی، مرتضی و همکاران. (۱۳۸۹). «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان». مطالعات ادبیات کودک، شماره۲، صص۱۵۷-۱۹۳.
لوته، یاکوب. (۱۳۸۶). مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما.تهران: مینوی خرد.
محمدی رفیع، شایا. (۱۳۸۴). «شخصیتپردازی در شعر کودک». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره۹۹، صص۵۵-۶۲.
مککی، رابرت. (۱۳۸۹). داستان؛ ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی. ترجمهی محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.
نیکولایوا، ماریا. (۱۳۸۳). «زیباییشناسی متغیر شخصیت در ادبیات کودک». کتاب ماه کودک و نوجوان، ترجمهی آیدا میرشاهی، شماره۸۳، صص۱۴۳-۱۵۰.
ــــــــــــ . (۱۳۸۷). «فراسوی دستور داستان»، در دیگرخوانیهای ناگزیر؛ رویکردهای نقد و نظریهی ادبیات کودک. بهکوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص۵۴۷-۵۸۹.
هیرمندی، رضی. (۱۳۷۸). از شکوفه تا درخت. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
یحییپور، مناف و علیرضا کرمانی. (۱۳۷۷). «تحلیل محتوای کتابهای بازاری بر اساس شخصیتهای داستانی کتابهای کودک و نوجوان نیمهی اول سال ۱۳۷۶». پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان، شماره۱۳، صص۱۴-۴۷.
یوسفی، ناصر. (۱۳۸۷). تا بهار. تهران: قدیانی.