Symbolic Violence in I'm not My Dad's Servant by Ahmad Akbarpour

Document Type : Research Paper

Authors

1 Yasuj University

2 Hormozgan University

Abstract

 
 

Dallal Rahmani* H. Ghorbani**

                  Hormozgan University            Yasouj University
 
Abstract
Ahamad Akbarpour's novel, I'm not My Dad's Servant, is a significant work of Iranian children and young adult literature though it has not gained critics' favor. In this paper, we analyze this novel using Bourdieu’s theory of symbolic violence. Symbolic violence is fundamentally the imposition of cultural and social domination upon social agents in order to confirm that individual's placement in a social hierarchy. In this novel, the process of symbolic violence is described as a kind of transformation from childhood to adulthood. The novel demonstrates the failure of “School” in implementation of this transformation. We underline a reading of the novel that contains a critical view about the institution of education.
 
 
 
* PH.D. Student in sociology , mhrd2010@yahoo.com
**MA Student in Children's and Young Adult Literature, hossein-ghorbani@hotmail.com

Keywords


آلتوسر، لویی. (۱۳۸۷). ایدئولوژی و سازوبرگ‌های ایدئولوژیک دولت. ترجمه‌ی روزبه صدرآرا، تهران: چشمه.
اکبرپور، احمد. (۱۳۸۷). من نوکر بابا نیستم. تهران: افق.
بامداد، رایکا. (۱۳۸۳). «یک پله به عقب؟». کتاب ماه کودک و نوجوان، سال۷، شماره۱۰، صص۹۶-۱۰۱.
بوردیو، پی‌یر. (۱۳۸۰). نظریه‌ی کنش. ترجمه‌ی مرتضی مردی‌ها، تهران: نقش و نگار.
پارسایی، حسن. (۱۳۸۹). «سه سوت اضافی؛ نقد و بررسی رمان سه سوت جادویی اثر احمد اکبرپور». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره۱۵۱، صص۱۳-۱۸.
جمشیدی‌ها، غلامرضا و شهرام پرستش. (۱۳۸۶). «دیالتیک منش و میدان در نظریه‌ی عمل پی‌یر بوردیو». نامه‌ی علوم اجتماعی، شماره۳۰، صص۱-۳۲.
جنکینز، ریچارد. (۱۳۸۵). پی‌یر بوردیو. ترجمه‌ی لیلا جوافشانی و حسن چاووشیان، تهران: نشر نی.
جیمز، آلیسون و همکاران. (۱۳۸۵). جامعه‌شناسی دوران کودکی؛ نظریه‌پردازی درباره‌ی دوران کودکی. ترجمه‌ی علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم‌آبادی، تهران: ثالث.
حسام‌پور، سعید. (۱۳۸۹). «بررسی خواننده‌ی نهفته در داستان‌های احمد اکبرپور؛ بر پایه‌ی نظریه‌ی ایدن چمبرز». مطالعات ادبیات کودک، شماره۱، صص۱۰۱-۱۲۷.
ـــــــــــــ و سیدفرشید سادات‌شریفی. (۱۳۸۹). «بررسی خواننده‌ی نهفته در آثار ادب پایداری احمد اکبرپور». ادبیات پایداری، شماره۳و۴، صص۱۱۳-۱۴۶.
ـــــــــــــ و شیدا آرامش‌فرد. (۱۳۹۱). «نگاهی به ابعاد روایت‌مندی در داستان سه سوت جادویی احمد اکبرپور؛ بر پایه‌ی نظریه‌ی ماریا نیکولایوا». مطالعات ادبیات کودک، سال۳، شماره۱، صص۱۹-۴۶.
خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۸۲). معصومیت و تجربه؛ درآمدی بر فلسفه‌ی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
ربیعی وزیری، علی. (۱۳۸۵). «روایت هستی‌شناسی دو شقه؛ نقد قطار آن شب نوشته‌ی احمد اکبرپور». پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، شماره۴۴، صص۱۳۷-۱۳۹.
فرنیا، فاطمه و فریده پورگیو. (۱۳۹۲). «بررسی مفهوم توانمندسازی در داستان‌های احمد اکبرپور». مطالعات ادبیات کودک، شماره۷، صص۱۱۳-۱۳۶.
 کوهکن، مجید. (۱۳۸۵). «ایستگاه دوستی؛ نگاهی به کتاب قطار آن شب نوشته‌ی احمد اکبرپور». پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، شماره۴۴، صص۱۳۱-۱۳۶.
مکتبی‌فرد، لیلا. (۱۳۸۹). «منتقد درون متن؛ بازخوانی دو داستان نسبتاً متفاوت: غول و دوچرخه‌ و شاهزاده‌ی بی‌تاج و تخت زیرزمین». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره۱۵۶، صص۲۲-۲۶.
نقبایی، زهرا. (۱۳۹۰). «بهترین رمان نوجوان فارسی دهه‌ی هشتاد به انتخاب ۲۶ نویسنده و منتقد ادبیات نوجوان». اعتماد، ۲۶آبان، شماره۲۳۱۲، ص۹.