احمدی، بابک. (۱۳۸۵). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
اخوت، فرزانه. (۱۳۸۹). «نگاهی بر بازنویسیهای مثنوی معنوی برای کودکان و نوجوانان». پژوهشنامهی فرهنگ و ادب، شماره۹، صص۳۹۶-۴۱۷.
استعلامی، محمد. (۱۳۸۷). متن و شرح مثنوی مولانا. ج۱، تهران: سخن.
اسماعیلی سهی، مرتضی. (۱۳۸۶). حکایت مرد و دریا. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پایور، جعفر. (۱۳۸۸). بازنویسی و بازآفرینی در ادبیات. تهران: کتابدار.
ـــــــــــ . (۱۳۷۹). «سیری در بازنویسیهای معاصر از ادب کهن». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره۳۸، صص۱۴-۲۲.
ـــــــــــ . (۱۳۸۰الف). «بررسی چند دهه بازنویسی از مثنوی». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره۴۳، صص۱۶-۲۲.
ـــــــــــ . (۱۳۸۰ب). شیخ در بوته؛ روشهای بازنویسی و بازآفرینی و ترجمه و پرداخت در آثار ادبی. تهران: اشراقیه.
حسامپور، سعید. (۱۳۸۹). «بررسی خوانندهی نهفته در داستانهای اکبرپور». مجلهی مطالعات ادبیات کودک، سال۱، شماره۱، صص۱۰۱-۱۲۷.
خزایی، داوود. (۱۳۸۷). «هملت حکمت؛ بررسی بازنویسی علیاصغر حکمت از هملت». روشنان، شماره۷، صص۴۴-۵۳.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون. (۱۳۸۷). راهنمای نظریهی ادبی معاصر. تهران: طرح نو.
سنجری، جمیله. (۱۳۸۳). نقد و بررسی آثار بازنویسیشده از مثنوی، منطق الطیر، شاهنامه، مرزباننامه، کلیلهودمنه و گلستان برای کودکان و نوجوانان. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرج.
ـــــــــــــــ . (۱۳۸۷). «روشهای خلق و تولید آثار ادبی». روشنان، شماره۷، صص۵۳-۶۵.
طائب، محسن. (۱۳۸۵). «جامهی نو بر ادبیات کهن». کتاب هفته، شماره۳۸، ص۱۲.
فروزنده، مسعود. (۱۳۸۹). «نقد و تحلیل عناصر داستان در گزیدهای از داستانهای کودکان»، ادبپژوهی گیلان، سال۳، شماره۹، صص۱۵۱-۱۷۱.
فورستر، ادوارد مورگان. (۱۳۸۲). جنبههای رمان. ترجمهی ابراهیم یونسی، تهران: نگاه.
م. آزاد. (۱۳۵۴). «بازآفرینی در ادبیات کودکان». فصلنامهی کانون پرورش فکری، د۱، شماره۳و۴، ص۶۳.
مرتضایی، پروین. (۱۳۹۱). بررسی بازنویسیها و بازآفرینیهای مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان. پایاننامه دکتری دانشگاه شیراز.
میرصادقی، جمال. (۱۳۸۵). عناصر داستان. تهران: سخن.
هاشمینسب، صدیقه. (۱۳۷۱). کودکان و ادبیات رسمی ایران؛بررسی جنبههای مختلف بازنویسی از ادبیات کلاسیک ایران برای کودکان و نوجوانان.تهران: سروش.
Barnet, sylvan. (1964). A dictionary of literary terms. Londan.