ابراهیم دماوندی، مجید. (۱۳۷۴). بررسی عامل جنسیت در داستانهای کوتاه نوجوانان سالهای ۱۳۶۸تا۱۳۷۲. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
استریناتی، دومینیک. (۱۳۹۲). نظریههای فرهنگ عامه. ترجمهی ثریا پاکنظر، تهران: کتابخانهی فروردین.
امیندهقان، نسرین و مهری پریرخ. (۱۳۸۲). «تحلیل محتوای کتابهای داستانی مناسب کودکان در گروه سنی ب با رویکرد کتاب درمانی». کتابداری و اطلاعرسانی، س۶، ش۴، صص19-51.
ایبد، طاهره. (۱۳۹۰). پریانههای لیاسندماریس. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پارسائی، حسن. (۱۳۹۱). «داستان بهخاطر داستان». کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۴۷، صص47-54.
جلائیپور، حمیدرضا. (۱۳۸۵). «چهار ارزیابی جامعهشناختی از موقعیت زنان ایران (۱۳۷۶تا۱۳۸۴)». فصلنامهی رفاه اجتماعی، س۵، ش۲۱،صص39-71.
رسائیزاده، عاطفه. (۱۳۹۱). تحلیل جامعهشناختی شخصیت زن و مرد در داستانهای نوجوانان دههی هشتاد. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه حکیم سبزواری.
رضایی، صادق. (۱۳۹۱). «ارزش برخی رمانهای این طرح بعدها نمایان میشود». خبرنامهی کانون، چلچراغ رمان نوجوان امروز؛ ویژهنامهی سهسالگی رمان نوجوان امروز، ص۴.
شاهآبادی، محمدرضا. (۱۳۹۱). «در پی ایجاد فضایی آرام و حرفهای برای نوشتن هستیم». خبرنامهی کانون، چلچراغ رمان نوجوان امروز؛ ویژهنامهی سهسالگی رمان نوجوان امروز، صص6-11.
صادقی، فاطمه. (۱۳۸۴). «جنبش زنان و دموکراسی». نامه، ش۴۲،صص۴۶۵-۵۱.
عزیزاده، قاسم. (۱۳۹۱). «تأثیر رمانهای نوجوان بر مخاطب». خبرنامهی کانون، چلچراغ رمان نوجوان امروز؛ ویژهنامهی سهسالگی رمان نوجوان امروز، ص۵۱.
عزیززاده، گیتی. (۱۳۸۷). زن و هویتیابی در ایران امروز. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
فرکلاف، نورمن. (۱۳۷۹). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمهی گروه مترجمان، تهران: دفتر مطالعات و توسعهی رسانه.
قنبری، لیلا و همکاران. (۱۳۸۹). «مقایسه تحلیل انتقادی گفتمان داستانهای کوتاه معاصر بزرگسالان و داستانهای کوتاه معاصر نوجوانان». مجلهی مطالعات ادبیات کودک، س۱، ش۱، صص143-166.
کلهر، فریبا. (۱۳۹۰). بازگشت هرداد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
گولومبوک، سوزان و رابین فیوش. (۱۳۸۴). رشد جنسیت. ترجمهی مهرناز شهرآرای، تهران: ققنوس.
لرستانی، فریبرز. (۱۳۸۲). «جنبش اجتماعی زنان ایران». فصلنامهی پژوهش زنان، د۱، ش۶، صص23-42.
محمدخانی، مریم. (۱۳۹۰). «نگاهی به مجموعهی رمان نوجوان امروز هجده از چهل». جهان کتاب، ش۲۷۱، صص۲۷1-۲۷0.
یارمحمدی، لطفاله و همکاران. (۱۳۸۹). «مقایسهی تحلیل انتقادی گفتمان داستانهای کوتاه معاصر بزرگسالان و داستانهای کوتاه معاصر نوجوانان». مطالعات ادبیات کودک، س۱، ش۱، صص143-166.
Coates, J . (1998). Thank God I’m a woman: The construction of differing feminities: London: Routledge
Fairclough, Norman. (1989). Language and Power. New York: Longman
------------------------. (1993). Discourse and Social Change. New York: Cambridge
------------------------. (1995). Critical Discourse Analysis. New York: Longman
------------------------. (2001). “Critical Discourse Analysis as A Method in Social Scientific Research” in: Methods Of Critical Discourse Analysis, pp121-138. Written by Ruth Wodak and Michael Meyer. London: Sage Publication
Hertiage, J. (1984). Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Polity Press
Hunt, Peter .(2003). Literature for Children. New York: Routledge
Jenks, Chris. (2009). “Constructing childhood sociologically” in: An Introduction to Childhood Studies. New York: Open University Press
Lesnik, Karin. (2004). Children’s Literature: New Approaches. London: Routledge
Mc. Arthur, L. & s.v. Eisen. (1975). “Achivement of male and female story book characters as determinants of Achivement behavior by boys and girls”. Journal of Social Issues, No3, p.32
Sunderland, Jane. (2011). Language, Gender and Children’s Fiction. New York: Continuum.