بتلهایم، برونو. (۱۳۸۹). کاربردهای افسون. ترجمهی کاظم شیوا نظری، تهران: دستان.
خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۸۲). معصومیت و تجربه؛ درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. تهران: مرکز.
سگال، رابرت آلن. (۱۳۸۹). اسطوره. ترجمهی فریده فرنودفر، تهران: بصیرت.
عباسی، سکینه. ( ۱۳۸۹). «نقد و بررسی قصهی گنبد سفید». فصل نامهی علمیپژوهشی کاوشنامه، ش۲۰، صص۲۰۳-۲۲۴.
عظیمی، مرضیه و مریم حسینی. (۱۳۹۵). «تحلیل قصههای پریان ایرانی براساس آرای بتلهایم». فصلنامهی فرهنگ و ادبیات عامه، س۴، ش۹، صص۸۳-۱۰۳.
فروید، زیگموند. (۱۳۳۸). تعبیر خواب. ترجمهی ایرج پورباقر، تهران: آسیا.
ــــــــــــــ. (۱۳۴۹). زندگی من و پسیکانالیز. ترجمهی ابراهیم امانت، تهران: شهریار.
قزلایاغ، ثریا. (۱۳۹۳). ادبیات کودک و نوجوان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
مرادپور، ندا. (۱۳۹۱). «شگردهای تمرکززدایی در قصههای ایرانی».پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
محمدی، محمدهادی و زهره قائینی. (۱۳۷۹). تاریخ ادبیات کودکان ایران. تهران: چیستا.
معین، محمد. (۱۳۸۶). فرهنگ فارسی. تهران: فردوس.
مهتدی، فضلالله. (۱۳۳۶). دژ هوشربا. تهران: امیرکبیر.
ـــــــــــــــ. (۱۳۹۱). افسانههای کهن ایرانی. گردآورنده محمد قاسمزاده، تهران: هیرمند.
Marie-Louise von Franz. (2007). L'Interprétation des contes de fées (Jacqueline Renard). réed. Albin Michel.
Sigmund Freud. (2011). La sexualité infantile. Paris, Payot, coll. "Petite Bibliothèque Payot" no 790.
Louisette Badie. (2011). Interprétation des contes de fées. Disponible sur http://www.etudier.com/dissertations/ Interprétation-Des-Contes-De-Fées/136050.html, cosulté le [10 septembre 2016].
Karen Zelan, Bruno Bettelheim. (1993). Perspectives : revue trimestrielle d’éducation comparée, Paris, UNESCO : Bureau
international d’éducation), vol. XXIII, n° 1-2, p. 83-100.