احمدی، بابک. (۱۳۸۰). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
اکبرپور، احمد. (۱۳۹۰). غول و دوچرخه. تهران: افق.
پاینده، حسین. (۱۳۸۵). نقد ادبی و دموکراسی: جستارهایی در نظریه و نقد ادبی جدید. تهران: نیلوفر.
پورنامداریان، تقی. (۱۳۸۰). «بلاغت مخاطب و گفتوگوی با متن». نقد ادبی، سال۱، شماره۱، صص ۵۳-۷۴.
تعاونی (خالقی)، شیرین. (۲۵۳۵). تکنیک برشت. تهران: امیرکبیر.
خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۸۳). معصومیت و تجربه: درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. تهران: مرکز.
شمس، محمدرضا. (۱۳۸۹). من من کلهگنده. تهران: افق.
صهبا، فروغ. (۱۳۹۲). کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن. تهران: آگه.
نودلمن، پری. (۱۳۹۲). «بینندهی نهفته». ترجمهی گلبو مهاجر و سمانه قاسمی، مجله روشنان، دفتر 15، صص۳۲ـ۴۲.
Khosronejad, Morteza. (2004). “Null Theme and its role in imaging Childhood in Young Adult’s Fiction”. Paper presented in ACLAR conference, Sydney, 17-18.
McCallum, Robyn & Stephens, John. (2010). “Ideology and Children’s Books”. in Handbook of Research on Children's and Young Adult Literature, Karen Coates, Shelby Wolf, Patricia Enciso, and Christine Jenkins (eds), London and New York: Routledge, 2010: 359-71.
Stephens, John. (2003). Language and Ideology in Children’s Fiction. Printed and bound by Antony Rowe Ltd, Eastbourne.
Knowles, Murray & Malmkjaer, Kirsten. (1996). Language and Control in Children’s Literature. Simultaneously published in the USA and Canada by Routledge.
Nodelman, Perry. (2000). “The Implied Viewer: Some Speculations about What Children’s Picture Books Invite Readers to Do and to Be”. Appears in CREArTA, Sydney.