استیونز، جان. (1388). «جنسیت و نوع ادبی». ]ترجمهی اسماعیل حسینی[؛ دیگرخوانیهای ناگزیر. به کوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پاینده، حسین. (1385). نقد ادبی و دموکراسی: جستارهایی در نظریه و نقد ادبی جدید. تهران: نیلوفر.
خسرونژاد، مرتضی. (1389). معصومیت و تجربه: درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. تهران: نشر مرکز.
زایپس، جک. (1388). «خاستگاههای قصّههای پریان». ]ترجمهی فریده پورگیو[؛ دیگرخوانیهای ناگزیر. به کوشش مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مارزلف، اولریش. (1371). طبقهبندی قصّههای ایرانی. ترجمهی کیکاوس جهانداری. تهران: سروش.
مهتدی، فضلالله. (1380). ویراستار. «خاله سوسکه.» قصّههای صبحی. تهران: جامی.
محمدی، محمدهادی و زهره قایینی. (1384). تاریخ ادبیات کودکان ایران. ج اول. تهران: نشر چیستا.
Cixous, H. (2004). “The Newly Born Woman.” Literary Theory: An Anthology. Eds. Julie Rivkin and Michael Ryan. MA: Blackwell: 384-354.
Glover, D. & Cora K. (2009). Genders. London: Routledge.
Goodman, Lizabeth and Alison Smith. (1996). “Literature and Gender.” Approaching Literature: Literature and Gender. Ed. Lizabeth Goodman. London: Routledge. 1-39.
Hourihan, M. (2005). Deconstructing the Hero: Literary Theory and Children’s Literature. London: Routledge.
Levorato, A. (2003). Language and Gender in Fairy Tale Tradition: A Linguistic Analysis of Old and New Story Telling. New York: Palgrave Macmillan.
Parsons, L T. (2004). “Ella Evolving: Cinderella Stories and the Construction of Gender-Appropriate Behavior.” Children’s Literature in Education, 35.2 (June): 135-154.
Tong, R. (2009). Feminist Thought: A More Comprehensive Introduction. Colorado: Westview Press.
Wanamaker, A. (2008). Boys in Children's Literature and Popular Culture: Masculinity, Abjection, and the fictional Child. New York: Routledge.