پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: مرکز مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز. (1386). «پرلز PIRLS چیست؟»2001. اخبار پژوهشنامهی آموزشی. ش12. (اسفند): 4-6.
جهانی، جعفر. (1381). «نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکّر انتقادی ماتیو لیپمن».فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 42 (تابستان): 35-55.
ـــــــــــــ. (1382). دیباچهای بر شیوههای پژوهش در تفکّر انتقادی. شیراز: ملک سلیمان.
چمبرز، ایدن. (1387). خوانندهی درون کتاب. ]ترجمهی طاهرهی آدینهپور[؛ دیگرخوانیهای ناگزیر: رویکردهای نقد و نظریهی ادبیات کودک. به کوشش مرتضی خسرونژاد؛ با مقدمهای از پیتر هانت. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
حسینی، زهره. (1384). «اصول داستانهای فکری و مفاهیم موجود در آنها». ویژهنامهی فلسفه و کودک. بنیاد حکمت اسلامی صدرا. زمستان.
خسرونژاد، مرتضی. (1386). «تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامهی فلسفه برای کودکان». فصلنامهی نوآوریهای آموزشی. 20 (تابستان): 109-124.
ــــــــــــــــــ. (1389). معصومیت و تجربه؛ درآمدی بر فلسفهی ادبیات کودک. چاپ سوم، تهران: مرکز
خلیلزاده، نورالله و سلیماننژاد، اکبر. (1383). تفکّر انتقادی. قم: مهر امیرالمؤمنین.
شریعمتداری، علی. (1366). مقدمهی روانشناسی. تهران: مشعل.
ـــــــــــــــــ. (1378). پرورش تفکّر. تهران: جامعهی پژوهشگران.
شورای کتاب کودک، شورای اجرایی گروههای بررسی. (1385). «طرح پیشنهادی ارزشیابی ادبیات داستانی کودک و نوجوان». [تک نگاشت].
فیشر، رابرت. (1385). آموزش و تفکّر. ترجمهی فروغ کیانزاده. اهواز: رسش.
ــــــــــــ. (1386). داستانهایی برای فکر کردن. ترجمهی جلیل شاهری لنگرودی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
قزل ایاغ، ثریا. (1383). ادبیات کودکان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
کلباسی، حسین. (1385). فلسفه، گشایشی در ساحت تفکّر. قابل دستیابی در:
مایرز، چت. (1374). آموزش تفکّر انتقادی. ترجمهی خدایار ابیلی. تهران: سمت.
متیوز، گرت. بی. (1387). داستانهای تفننی- فلسفی. ]ترجمهی روحیهی نظیریپور[؛ در دیگرخوانیهای ناگزیر: رویکردهای نقد و نظریهی ادبیات کودک. مرتضی خسرونژاد؛ تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
محمدی، محمد. (1378). فانتزی در ادبیات کودکان. تهران: روزگار.
محمدی، محمدهادی. (1383). سنجش تاریخی ادبیات کودکان ایران و سوئد. قابل دسترسی در:Nokhody.blogspot.com/2005/01/blog-post.html[تاریخ بازیابی:11/5/85]
مندنی پور، شهریار. (1383). کتاب ارواح شهرزاد. تهران: ققنوس.
میرصادقی، جمال. (1382). عناصر داستان. تهران: سخن.
ناجی، سعید. (1383). گفتوگو با پروفسور آن مارگارت شارپ، استاد دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی آمریکا. ترجمهی مریم صفایی و صدیقه میرزایی. کتاب ماه کودک و نوجوان. 89. اسفند. 12-19.
نورتون، دونا. (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونهها و کاربردها از روزن چشم کودک. ترجمهی منصوره راعی و دیگران. تهران: قلمرو.
Bruce, A. (1996). The Encyclopedia of philosophy. Edited by Paul Edwards. New York: Mac Millan Reference USA. Vol 7, P. 100- 104.
Ennis, R. (1987). A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities. In Teaching thinking skills: Theory and practice. Edited byJ. B. Baron & R.J. Sternberg. New York: Freeman. P. 9-26.
Fisher, A. (2001). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Glazer, J. Giorgis, C. (2005). Literature for young children. 5th ed. Ohio: Pearson Merril Prentice Hall.
Lipman, M. (1988). «Critical Thinking: What can it be«. Educational Leadership. Vol 46, No. 1. Sep. P. 38-43.
Marzano, R. J. & Others. (1988). Dimentions of thinking: A Framework for curriculum and instruction. Washington: Office of educational research and improvement.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal],1(2) June. Available at: http://qualitative-research.net/fqs/fqs-e/2-00inhalt-e.htm [Date of access: 02/08/2008]
Paul, R. & Elder, L. (2005). A Guide for educators to critical thinking competency standards: Standards, principles, performance indicators, and outcomes with a critical thinking master rubric. Sonoma: Foundation for critical thinking.
_________________. (2006). Critical Thinking: Learn the toolsthe best thinkers use. New Jersy: Pearson, Printice Hall.