Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaʼi University, Tehran, Iran

Abstract

The psychological roots of most of human actions have been explained by the science of psychoanalysis. By reinterpreting Freud’s views, Jacques Lacan made a great revolution in psychoanalysis and presented a new linguistic reading of such concepts as demand, desire, child and the post-childhood period. The psychoanalytical ideas of Jacques Lacan can be used as methods or perspectives for analyzing works of children’s literature. In this research, we have tried to explain the repetition of children’s desire in the symbolic or the adaptation of secondary identity in Mohammad Sohrabi's The Teacher of the Ants and Mitra Masiha’s Little Elephant, Where did You Sleep? The findings of the research show that characters such as the honey bee, the duckling, and in one occasion the crow, felt a sense of integrity and wholeness due to seeing an imaginary image of the integrated ego in a mirror held by other or mother in front of them. The childish demand was stable for the person until he/she had not faced the lack in him/herself and had not recognized the ego as a castrated identity. Also, when a person identifies the ego as a castrated entity, he/she enters into the adaptation of the secondary identity or the domain of the symbolic of the Other’s desire in order to be able to recover his/her ideal ego as a childish demand. At this stage, the person follows the implications of the symbolic order with the hope of regaining the previous childish demand; however, he/she fails every time due to the representation of the sign of anxiety.
 
 




 

Keywords

Main Subjects

احمدسلطانی، منیره. (1383). «تأثیر روابط بینا فرهنگی در عناصر ادبی، زیبایی‌شناسی و فرم ادبیات کودک و نوجوان». پژوهش‌نامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی 38، صص 60-64.
ارجی، علی‌اصغر. (1395). مجموعه مقالات نخستین همایش دوسالانه‌ی ادبیات کودک و مطالعات کودکی «ادبیات دیروز، کودک امروز». به‌کوشش حسین شیخ‎‌رضائی، تهران: مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب.
آسون، پل لوران. (1399). لکان. ترجمه‌ی مرضیه خزائی و مهرگان نظامی‌زاده، تهران: ثالث.
بهرامی کمیل، نظام. (1384). «نظریه‌پردازی برای دوران کودکی (جامعه‌شناسی دوران کودکی)». پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی 41، صص 82-91.
بوتبی، ریچارد. (1400). مرگ و میل: نظریه‌ی روان‌کاوی در بازگشت لکان به فروید. تهران: بیدگل.
پرتو، رمضان. (1395). کودک و قصه. ترجمه‌ی عباس فرهادی توپکانلو، قم: عموعلوی.
حسن‌زاده، علیرضا و همکاران.(1395). کودکان و جهان افسانه. تهران: پژوهشکده‌ی مردم‌شناسی افکار.
خومحمدی خیرآبادی، سعید. (1383). «در قلمرو ادبیات و شعر کودک». مجموعه مقالات همایش ادبیات کودک و نوجوانان، به اهتمام محمدحسین قرشی، دانشگاه بیرجند.
دریدا، ژاک و لاکان، ژاک. (1395). بر سر کوه موریه: ادبیات در سرّ، مقدمه‌ای بر نام‌های پدر. ترجمه‌ی مینا جعفری ثابت، تهران: چترنگ.
ژیژک، اسلاوی. (1385). به برهوت حقیقت خوش آمدید. ترجمه‌ی فتاح محمدی، تهران: هزاره‌ی سوم.
سهرابی، محمد. (1393). معلم مورچه‌ها. تهران: سوره‌ی مهر.
سیدآبادی، علی‌اصغر. (1385). «بدن کودک و پایان‌پذیری ادبیات کودکان». پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی 44، صص 31-36.
شیخ‌الاسلامی، حسین.(1385). «کودکی در آینه (نگاهی شکل‌شناسانه به رابطه‌ی ادبیات کودک و ارزش‌های مسلط زندگی)». پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره‌ی 45 و 46، صص 48-58.
طایفی، شیرزاد. (1402). «از فقدان تا مازاد در کلام: خوانش لکانی داستان‌های قصر پرندگان غمگین و سکته قبلی». پژوهشنامه ادبیات کردی، سال 9، شماره‌ی 1 (پیاپی 15)، صص 1-16.
فینک، بروس. (1397). سوژه‌ی لاکانی: بین زبان و ژوئیسانس. ترجمه‌ی محمدعلی جعفری، تهران: ققنوس.
قاسم‌زاده، سیدعلی و همکاران. (1400). «فرایند سه‌ مرحله‌ای روایت در ادبیات کودک و نوجوانان (بر اساس نظریه‌ی ماریا نیکولایوا)». مطالعات ادبیات کودک، شماره‌ی 1 (پیاپی23)، صص 141-166.
کلرو، ژان پی‌یر. (1398). واژگان لکان. ترجمه‌ی کرامت موللی، تهران: نی.
گِرِنبی، اورویل. (1399). ادبیات کودک. ترجمه‌ی آرش خوش‌صفا، تهران: حکمت کلمه.
لاکان، ژاک. (1398). آموزه‌های من. ترجمه‌ی احسان کیانی‌خواه، تهران: حرفه‌ی نویسنده.
لواین، استیون زد. (1395). لکان در قابی دیگر. ترجمه‌ی مهدی ملک، تهران: شَوَند.
لوکلر، سرژ. (1400). کودکی کشته می‌شود: درباب خودشیفتگی آغازین و رانه‌ی مرگ. ترجمه‌ی علی حسن‌زاده، تهران: لگا.
محمدی، محمدهادی. (1378). فانتزی در ادبیات کودکان. تهران: روزگار.
مسیحا، میترا. (1395). فیل کوچولو کجا خوابیدی؟. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مشیری، مهشید. (1371). فرهنگ افعال فرانسه (الفبائی- قیاسی). تهران: سروش.
 مقدم، آزاده. (1354). شعر نوجوانان و کودکان در ده قرن (از پنجاه شاعر متقدم و معاصر). مشهد: دانشگاه فردوسی.
مکتبی‌فرد، لیلا و منصوریان، یزدان. (1391). «تبارشناسی پژوهش‌های ادبیات کودکان از منظر روش‌شناختی». مطالعات ادبیات کودک، سال 3، شماره‌ی 1 (پیاپی 5)، صص 137-152. https://doi.org/10.22099/jcls.2012.427
ملک‌زاده، علیرضا. (1400). فرهنگ‌نامه مطبوعات کودک و نوجوان. به‌مقدمه‌ی سیدفرید قاسمی، تهران: افق مَلک.
موللی، کرامت. (1398). مقدماتی بر روان‌کاوی لکان: منطق و توپولژی. تهران: دانژه.
نصرت‌نژاد، وحید. (1398). من کیست؟ تو چه می‌خواهی؟: روان‌پریشی از منظر ژاک لکان. تهران: سیب‌ سرخ.
هانت، پیتر. (1400). نقد، نظریه و ادبیات کودک. ترجمه‌ی سهراب رضوانی و امین‌ ایزدپناه، تهران: مدرسه.
وقفی‌پور، شهریار. (1398). ایده روان‌کاوی: مقدمه‌ای بر ساختارهای روانی(روان‌نژندی، انحراف، روان‌پریشی). تهران: سیب سرخ.