نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شیراز
چکیده
مفهوم دیگری و دیگرانگی از مفاهیم پیچیدهی فلسفی است که میتوان آن را در گسترههای گوناگونی از زندگی انسان چون اجتماع، سیاست، اخلاق، ادبیات، آموزش و پرورش و جز آن جستوجوکرد.در این پژوهش، در گام اول، تلاششده انواع دیگرانگیدر نمونهای شامل بیست و هفت اثر داستانی ادبیات کودک و نوجوان ایران، با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و با در پیشگرفتن رویکردی توصیفی بررسیگردد تا آشکار شود کدامیک از انواع دیگرانگی در کتابهای داستانی کودک و نوجوان ایران بازنماییشده و کدامها مجال جلوهگرشدن نیافتهاند. در گام دوم چگونگی بازنمایی این دیگرانگیها و نوع ارتباط شخصیتهای دیگری با شخصیتهای مرکزی داستانها مورد بررسی قرارگرفتهاست. برای رسیدن به این هدفبرای مطالعهی نمونهها از روش تحلیل محتوای تاملی با رویکردی توصیفی-تفسیری استفادهشدهاست. نتیجهی این بررسی نشان-میدهد در ادبیات کودک و نوجوان ایران صدای دیگری چندان بلند نبوده و حضور او کمرنگ است. همچنین کنش "دیگری" در ارتباط با قطبهای فرادست داستان در بیشتر موارد محدود و تابع محدودیتهایی است که به دیگرانگی او برمیگردد. با اینحال، مواردی از کنش تعاملی، سازنده و همدلانهی خود/دیگری نیز بهچشممیخورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Representations of Otherness in Iranian Children’s and Young Adults’ Literature
نویسندگان [English]
- Amin Izadpanah
- Babak Shamshiri
Shiraz University
چکیده [English]
Izadpanah* B. Shamshiri**
Shiraz University
Abstract
This study aims to deductively identify and track down different types of otherness and their attributes as represented in Iranian children's and young adults' literature. To do so, a sample of twenty seven stories was firstly studied through a deductive qualitative content analysis so as to decide what kinds of otherness exist in Iranian children's and young adults' literature. Secondly, the text of each story was analyzed using a reflective content analysis method, with a descriptive-interpretative approach in order to show how those characters identified as other are represented in the stories. The results reveal that those characters regarded as other show a low profile in Iranian children's and young adults' literature and that the voice of others is not loud enough. Along with the limited presence, the actions of other characters are also limited due to the fact that they belong to marginalized groups, with a low or no degree of power. Although self/other relationship in most of stories is essentially based on conflict, there are some representations of self/other relationship that imply interaction, acceptance, empathy and friendship.
* PhD student of Philosophy of Education, amin423@yahoo.com
** Associate Prof. of Philosophy of Education, bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Keywords: otherness
- other
- representation
- Iranian children's and young adults' literature
- fiction