احمدی حق، فاطمه. (1382). مزدک گرسنه. تهران: شباویز.
احمدی، احمدرضا. (1385). نشانی. تهران: شباویز.
اسکندری، حسین و ژاله کیانی. (۱۳۸۶). «تأثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفهورزی و پرسشگری در دانشآموزان». مطالعاتبرنامهیدرسی، س۲، ش۷، صص۱-۳۶.
اسمیت، فیلیپ. (1377). فلسفهی آموزش و پرورش. ترجمهی سعید بهشتی، مشهد: آستان قدس رضوی.
اکرمی، جلالالدین. (1380). مرغ مهاجر. تهران: شباویز.
ــــــــــــــــــ. (1384). آخرین آواز مترسک. تهران: شباویز.
البرزی، محبوبه. (۱۳۸۶). تبیینواسطهگریباورهایانگیزشیدرمدلخلاقیتکودکانبارویکردبهمتغیرهایخانوادگی،مدرسهایوباورهایاسنادیدردانشآموزانمقطعابتدایی. پایاننامهی دکتری علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
انده، میکائیل. (1385). آدمک هاپ هار. ترجمهی کیوان جلالیان. تهران: مرکز.
ایمان، محمدتقی؛ افراسیابی، حسین. (1386). «عوامل اجتماعی اقتصادی موثر بر اثربخش الگوی حل مسأله ی والدین در زمینه مسائل جوانان». مجله علمی پژوهشی دانشگاه اصفهان، سال4، شمارهی 24، صص 121-140.
برانکووا، والاستا. (1382). آدم برفی مهربان. ترجمهی مهدی شجاعی، تهران: نیستان.
براوادی، محمود. (1383). ابلکیک پاکوتاه. تهران: شباویز.
پاتر، بیتریکس. (1383). خرگوش کوچولو. ترجمهی طاهره آدینهپور، تهران: علمی و فرهنگی.
پریرخ، مهری و همکاران. (۱۳۸۸). «ردپای مفاهیم فلسفی در داستانهای کودکان؛ پژوهشی پیرامون شناسایی عناصر مرتبط با آموزش تفکر فلسفی». مطالعهیکتابداریوعلوماطلاعاتوعلومتربیتیوروانشناسی.س۱۶، ش۴، صص57-80
پورخالقی، مهدخت. (۱۳۸۱). درختدرشاهنامه. مشهد: آستان قدس رضوی.
پوپر، کارل ریموند. (۱۳۸۳). زندگیسراسرحلمسألهاست. ترجمهی شهریار خواجیان، تهران: مرکز.
حسینی، علیاکبر. (۱۳۴۸). تفکرخلاق: هدفغائیتعلیموتربیت. تهران: دانشگاه پهلوی.
خسرونژاد، مرتضی. (۱۳۸۹). معصومیتوتجربه؛ درآمدیبرفلسفهیادبیاتکودک. تهران: مرکز.
دال، رول. (1382). من و زرافه و پلی. ترجمهی محبوبه نجف خانی، تهران: افق.
ـــــــــ (1383الف). تمساح غول پیکر. ترجمهی محبوبه نجف خانی، تهران: افق.
ـــــــــ (1383ب). تشپ کال. ترجمهی محبوبه نجف خانی، تهران: افق.
رشتچی، مژگان. (۱۳۸۹). «بررسی نظریهی ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان». تفکروکودک، س۱، ش۱، صص۳-۲۰.
سیدآبادی، علی اصغر. (1380). خانم معلم و آقای نقاش. تهران: شباویز.
سیف، علیاکبر. (۱۳۸۷). روانشناسیپرورشی،روانشناسییادگیریوآموزشی. تهران: دوران.
شریعتمداری، علی. (۱۳۶۹). روانشناسیتربیتی. تهران: امیرکبیر.
شعبانی، حسن. (۱۳۸۲). روشتدریسپیشرفته؛ آموزشمهارتهاوراهبردهایتفکر. تهران: سمت.
شهبازی، سارا؛ حضرتی، مریم؛ معطری، مرضیه؛ حیدری، محمد. (1391). «تأثیر مهارت حل مسأله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شمارهی 12، صص 67-76.
فراهانی، جمیله. (1383). خاله پیرزن و گربه ی سیاه. تهران: شباویز.
فولادچنگ، محبوبه. (۱۳۷۵). نقشپردازششناختیدرعملکردحلمسأله. پایاننامهی کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
فیشر، رابرت. (۱۳۸۵). آموزشتفکربهکودکان. ترجمهی مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
کاکاوند، کامبیز. (1383). نردبان. تهران: شباویز.
مک براتنی، سام. (1381). کیسه جادویی. ترجمهی افسانه شعبان نژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ــــــــــــــ. (1381). زیر نور ماه. ترجمهی افسانه شعبان نژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مکتبیفرد، لیلا. (۱۳۸۹). بررسیتناسبمحتوایداستانهایتألیفیایرانیبرایکودکانگروهسنی«ج» بامهارتهاومؤلفههایتفکرانتقادی. پایاننامهی دکتری علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
میری، زهره و همکاران. (۱۳۹۱). «تأثیر مهارتهای حل مسأله بر یادگیری خودنظمجویی دانشآموزان». فصلنامهیرشدآموزشمشاورمدرسه، ش۲۷، صص 24-29.
نادی، محمدعلی و همکاران. (۱۳۹۰). «تأثیر آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویان». پژوهشدربرنامهیدرسی، س۸، ش۱و۲، صص 53-61
نقیبزاده، میرعبدالحسین. (۱۳۷۵). درآمدیبرفلسفه. تهران: طهوری.
نوردکوئیت، سون. (1385). کیک تولد. ترجمهی نسرین وکیلی، تهران: مبتکران.
نوزانی، معصومه. (1382). من و مدادرنگیها. تهران: شباویز.
وایگلت، اودو. (1385). خوابآور تنها. ترجمهی پریسا برازنده، تهران: منادی تربیت.
یوسفی، محمدرضا. (1380). ننه انسی ستاره بود. مشهد: آستانه قدس رضوی.
Dewey, J. (1933). How we Think. New York: Heath.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1996). Beginning Qualitative Research. London: The Falmer press.
Mayring, Philipp. (2000). “ Qualitative Content Analysis”. Forum Qualitative Sozial Forschung. Volume 1.
Griffin, Shari L. (2005). “It’s the Thougth Conts: The Portrayal Of Problem Solving In Childrens Literature”. phd. Department of Gurriculum and Instruction, University of Wyming.
Guilford, J. P. (1950)."Creativity" American Psychologist. Vol. 5,pp. 444- 454.
Guss, D.& Tuson, T. (2009)." Fire and Ice: Cultural Influences on Complex Problem Solving".Department of Psychology, 1 UNF Drive
Osborn, A (1953) Applied Imagination. New York: Charles Scribner.