نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه اصفهان
2 دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل محتوای داستانهای رسالهی دلگشا اثر عبید زاکانی بر پایهی نظریهی لیپمن دربارهی تفکر فلسفی است. برای دستیابی به این هدف، کوشش بر آن بودهاست تا با مرور مختصری بر آراء لیپمن، مؤلفههای تفکر فلسفی از دیدگاه وی شناسایی و استنتاج گردند. پس از مطالعه و بررسی، مؤلفهها به سه گروه مؤلفههای تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی تقسیم شدند. در بخش دوم، به کمک روش تحلیل محتوای قیاسی و با توجه به چهارچوب نظری فراهمشده در بخش نخست، مؤلفههای تفکر فلسفی در سه داستان منتخب از رسالهی دلگشا شناسایی و تحلیل گردیدند. یافتههای پژوهش نشان داد که هر سه داستان به دلیل آنکه حاوی مؤلفههایی در زمینهی ابعاد گوناگون تفکر فلسفی هستند، توانایی لازم را در پرورش این نوع تفکر داشته و با افزودن برخی تمرینها و پرسشها میتوان ظرفیت آنها را جهت استفاده در برنامهی فلسفه برای کودکان به میزان قابل توجهی افزایش داد. پیشنهاد میگردد که مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان داستانهای این پژوهش را برای دو گروه سنی کودک و نوجوان بازنویسی کنند. این بازنویسی بهتر است به گونهای صورت بگیرد که هیچ مؤلفهای را در متن فرو نگذارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing Three Stories from Ubayd Zakani's Resaleh-ye Delgosha according to Lipman
نویسندگان [English]
- Fatemeh Azamatmadar Fard 1
- Hasanali Bakhtiar Nasr Abadi 1
- Mohamad Hosein Heidari 1
- Yahya Ghaedi 2
1 Isfahan Uniiversity
2 Kharazmi University
چکیده [English]
The aim of this paper is a content analysis of Ubayd Zakani's Resaleh-ye Delgosha according to Lipman's critical thinking views. Thus, three groups of critical thinking, creative thinking and caring thinking are applied to this text. The results show that the three stories of Delgosha have enough potential in developing philosophical thinking if some exercises and questions are added to be used in a P4C program. It is suggested to writers of children's literature to rewrite the stories in this book for two age groups.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Critical Thinking Components
- Matthew Lipman
- Resaleh-ye Delgosha
- Philosophy for Children