نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهرکرد
2 مربی کانون پرورش فکری
چکیده
کودکان تصویر متفاوتی از خداوند در ذهن دارند و همواره نسبت به شناخت او کنجکاو هستند. این کنجکاوی اغلب به صورت پرسشهای مداوم خود را نشان میدهد. آنها به دنبال تصویری روشن و اقناع کننده درباره مفهوم خداوند هستند. ادبیات به عنوان یک رسانه میتواند کودک را در این شناخت یاری دهد. شاعران کودک هر کدام به سبک خاص خود تصویری از خداوند ارائه کردهاند. هدف این پژوهش بررسی و نقد تصویر خداوند در شعر کودک است. روش تحقیق به صورت تحلیل محتواست. در این پژوهش مواردی مانند؛ بسامد القاب و عناوین خداوند، طبقه بندی نوع ایماژها و بسامد اشعار مربوط به مفهوم خداوند بررسی شدهاند. از میان 30 شاعر (9 زن و 21 مرد) و 120 اثر، تنها در 40 قطعه شعر به مفهوم خداوند پرداخته شده که اغلب تکراری و کلیشهای هستند. در میان پدیدهها، بیشتر از زیباییهای طبیعت به عنوان نشانههایی برای خداشناسی بهره گرفتهاند. اکثر اشعار مربوط به خدا در شعر کودک، بر موضوعات حاشیهای متمرکزند و کمتر مشاهده شده که شاعر مستقیما با خدا گفتوگویی داشته باشد یا دست به ستایش شاعرانهی او بزند. ایماژهای دستهی اول (ایماژهای توصیفی) در مقایسه با ایماژهای واقعی- تخیلی و تخیلی- کنشی بسامد بیشتری داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Images of God in Children's Poetry
نویسندگان [English]
- Sajad Najafi Behzadi 1
- Jahangir Safari 1
- Masoumeh Mehri 1
- Ziba Alikhani 2
1 Shahre Kord University
2 kanoun
چکیده [English]
Children visualize different images of God and they are always curious about knowing him. This curiosity often shows up in continuous questioning. They seek a clear and convincing image of the concept of God. Literature as a medium can help the child in this respect. Poets who write poetry for children each present an image of God in their own style. The purpose of this research was to study God's image in children's poetry. The research method was a content analysis one. In this study, the frequency of titles of God, the classification of the types of images and the frequency of poems related to the concept of God were examined. Among 30 poets (9 Females and 21 Males) and 120 works, only 40 poems were related to the concept of God, which were often repetitive and stereotyped. Among the topics, they used the beauty of nature as signs for theology. Most of the poems related to God approach the topic indirectly. The poet does not interact directly with God or praise Him poetically. There are more descriptive imagery than imaginative interactive imageries is these poems.
Keywords: God; Imagery; Children's Poetry; Natural Phenomenon.