نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف یافتن مفاهیم هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی، در داستانهای کودکان انجام شده است. نمونهی مورد بررسی 41 داستان برگزیدهی کودکان است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انتشار یافته است. تحلیل این آثار نشان داد که از میان مفاهیم فلسفی مطرح شده در داستانهای برگزیده، 49% به حوزهی هستیشناسی، 39% به حوزهی ارزششناسی و 12% به حوزهی معرفتشناسی اختصاص داشته است. یافتههای کلی پژوهش در ارتباط با نحوهی پرداختن به مفاهیم نشان میدهد که در هیچ یک از حوزهها، پرداختن به مفاهیم طرح شده در داستانهای برگزیده از سوی نویسندگان ادبیات داستانی به گونهای نبوده است که برانگیزندهی قدرت تفکّر و تأمل در مخاطبان خود باشد.
واژههای کلیدی: ادبیات داستانی کودکان، تحلیل محتوا، مفاهیم فلسفی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Analysis of Philosophical Content of Iranian Children's Fictions
چکیده [English]
Iravani* K. Mokhtari**
Tehran University
The purpose of this study is to find basic philosophical concepts in children's literature through content analysis. The sample consists of 41 selected stories published by the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults (kanoon parvaresh fekri koodakan va nojavanan) in five age groups--preschool to intermediate period. Results show that 49% of concepts belong to ontological, 39% to axiological and 12% to epistemological domains. The findings show that the presentation of these concepts is not done in such a way as to promote thinking and contemplating in their readers.
* Assistant Professor of Philosophy of Education, siravani@ut.ac.ir
** M.A Student of History & Philosophy of Education, khmokhtari@yahoo.com
Received:1/3/2010 Accepted:10/24/2010
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Children's literature
- Content analysis
- Critical thinking
- Philosophical concepts