نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
بسیاری از صاحبنظران توجه به دوران کودکی را هموار ساختن راه برای زندگی سالم در بزرگسالی میدانند. کودکان در مراحل مختلف زندگی، از ویژگیهای رشد شناختی متفاوتی برخوردارند که در رفتار آنان قابل تشخیص است. اگر مراحل رشد به خوبی طی نشود، مشکلاتی به وجود میآورد که میتواند در رفتارهای ناهنجار کودک مشاهده شود. شناسایی داستان به عنوان ابزاری تربیتی، سابقهای طولانی دارد. ولی استفاده از آن برای رفع مشکلات روانشناختی در سالهای اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان تأثیر کتابهای داستانی مناسب با رویکرد کتابدرمانی بر پرخاشگری کودکان گروه سنی الف انجام میشود. این پژوهش به روش تجربی تکآزمودنی و با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. از سیاهه وارسی برگرفته از توصیههای پرخاشگری هیوز و رایس برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. در این پژوهش، 5 کودک مهدکودک وابسته به دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع پیش دبستانی (سنین 5-6 سال) در سال تحصیلی 87- 88 برای انجام آزمون انتخاب شدند. این کودکان، بنابر تأیید مربیان و والدین و نیز آزمون پرخاشگری رفتار پرخاشگرانه داشتند. همچنین 10 داستان از مجموعه داستانهایی که در پژوهشهای پیشین برای کنترل و یا کاهش رفتار پرخاشگرانه مناسب تشخیص داده شده بود، در نظر گرفته شد. این کتابها در طی 10 جلسه 20 الی 30 دقیقهای برای کودکان خوانده شد. مشاهدهها و نیز دادههای به دست آمده نشان داد که به جز یک مورد، سایر رفتارهای پرخاشگرانه که در پیش آزمون شناسایی شده بود، تا حدی کاهش پیدا کردند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Bibliotherapy on Aggression Reduction in Pre-school Children
چکیده [English]
Parirokh* Z. Naseri**
Ferdowsi University of Mashhad
Though stories have long been considered as educational tools which can help reduce psychological problems, using them as a tool for decreasing psychological problems of children has recently been implemented in Iran. This research aims at investigating the extent to which bibliotherapy, which is based on children's stories, can be effective in reducing aggressive behaviors in children at pre-school age. The research method was based on observation of and studying a single subject with pre and post-test. A checklist of aggression based on Hughes and Rice's characteristics of aggressive behaviors was used for collecting the opinions of the pre-school teachers. Five pre-school children (5-6 years old) who were in a kindergarten located in Ferdowsi university of Mashhad under the supervision of the Faculty of Education and Psychology were selected as participants. Ten stories were selected. These stories were read to the participants in 10 sessions. Each session lasted 20 to 30 minutes.
The result of the observations and also the comparison between pre-test and post-test scores showed that the aggressive behavior decreased in all children except one. According to the observations, the teachers agreed that some group behaviors such as children's participation in class activities were increased.
* Associate Professor of Library Science & Information, mparirokh@gmail.com
** M.A student of Library Science & Information, Snaseri5@gmail.com
Received:9/22/2010 Accepted:8/1/2011
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Aggressive behavior
- Bibliotherapy
- Children stories
- Cognitive development