اسکارپیت، دنیز. (1371). کودکان و نوجوانان در اروپا. ترجمهی ابوالحسن سروقد مقدم. مشهد: جهان اندیشهی کودکان.
امانی، غفور و آذر نوید، فریده. (1380). کتابخانههای مدارس و نقش آنها در ایجاد عادت مطالعه در دانشآموزان. اردبیل: تراز.
انجوی شیرازی، ابوالقاسم و ظریفیان، محمود. (1370). گذری و نظری در فرهنگ مردم. تهران: اسپرک.
بلوکباشی، علی. (1369). «در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگ های دیگر نگریستن (سخنی با نویسندگان و مصوران کتابهای کودکان)». کلک، شمارهی 7، صص 32-54.
بهار، محمدتقی بهار. (1371). مجموعهی یکصد مقاله از ملک الشعراء بهار. به کوشش محمد گلبن؛ با مقدمهی غلامحسین یوسفی. تهران: کتابهای جیبی.
بیدگلی مشهدی، جمشید و پدرام، احمد. (1382). «استفاده از ادبیات (شعر) در حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت روان». نهمین همایش سراسری تازههای پزشکی و پیراپزشکی اصفهان.
بیابانگرد، اسماعیل و حاتمی، محمد. (1374). «بررسی آثار اشتغال مادران بر رشد شناختی و پیشرفت تحصیلی کودکان». تهران: نهاد ریاست جمهوری، دفتر امور زنان. سایت اطلاعات علمی ایران (
www.irandoc.ac.ir).
بیهقی، حسینعلی. (1365). پژوهش و بررسی فرهنگ عامیانه ایران. مشهد: آستان قدس رضوی؛ ادارهی امور موزهها.
پلووسکی، ان. (1368). ارزیابی کتابهای کودکان در کشورهای روبه رشد. ترجمهی امیر فرهمندپور. تهران: سروش.
پناهی، محمداحمد. (1376). ترانه وترانهسرایی در ایران. تهران: سروش.
حجازی، بنفشه. (1381). ادبیات کودکان ونوجوانان؛ ویژگیها و جنبهها. تهران: انتشارات روشنفکران و مطالعات زنان.
حقیقی، جمال، شکرکن، حسین، شهنی ییلاق، منیجه و زارعی، اقبال. (1383). «مقایسهی ویژگیهای شخصیتی هنرمندان رشتههای شعر و ادب، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیرهنرمند شهر اهواز». مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی. شمارهی 11 (2-1)، صص 35-56.
حکیمی، محمود. (1382). سخنی دربارهی ادبیات کودکان و نوجوانان. تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.
دی، شیلا. (1376). «نگاهی به ادبیات کودکان در جهان». ترجمهی زهره قائینی. پژوهشنامهی ادبیات کودکان و نوجوان. سال2، شمارهی 8، صص 17-27.
رجبی، غلامرضا. (1386). هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان در دانش آموزان شهر اهواز. دو فصلنامه روانشناسی معاصر، شمارهی 5، صص 23-32.
رهگذر، رضا. (1366). اما بعد. تهران: حوزهی هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
شعاری نژاد، علیاکبر. (1372). ادبیات کودکان. تهران: مؤسسهی اطلاعات.
شکرکن، حسین، پولادی، محمدعلی و حقیقی، جمال. (1379). «بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانهی شهرستان اهواز». مجلهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. سال7، شمارههای 3 و 4. صص103-114.
صادقکیش، جمشید. (1360). بازیهای محلی آباده. بیجا: جمشید صادقکیش.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. (1374). ادبیات کودکان و نوجوانان. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
طاهباز، سیروس. (1368). «جستوجوی سیمای کودک در ادب سنتی ایران». پویش، شمارهی2، ص4.
فلاحی خشکناب، مسعود؛ فدایی، فربد؛ کریملو، مسعود و آسایش، حمید. (1386). «تأثیر شعردرمانی گروهی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنیک». توانبخشی. شمارهی 8 (4 مسلسل 32)، صص56-61.
قاسمزاده، فاطمه. (1385). «ضرورت آشنایی با روانشناسی رشد در ادبیات کودکان». روشنان، دفتر سوم، صص۱۳-۶.
کرک، ساموئل. جانسون، جی اورویل. (1376). آموزش و پرورش کودکان عقبمانده ذهنی. ترجمهی مجید مهدیزاده. مشهد: آستان قدس رضوی.
محمدی، محمدهادی و قائینی، زهره. (1381). تاریخ ادبیات کودکان ایران؛ ادبیات کودکان پس از اسلام. ج2. تهران: چیستا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1380). تاریخ ادبیات کودکان ایران. ج1، تهران: چیستا.
میرهادی، توران. (1357). کندی در ادبیات کودکان. تهران: شورای کتاب کودک.
هانت، پیتر. (1376).«تعریف ادبیات کودکان». ترجمهی حسین ابراهیمی(الوند). پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان. سال 2. شمارهی9، صص18-23؛
Carinse, R., & Carinse, . B. (1994). Lifelines and risks: Pathways of youth in our time. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Cohen, L, Manion, L. & Morrison. (2001). Research Method in education. 5th ed. London: Rutledge Flamer Press.
Dan, Li., Rubin, K., & Chen, X. (1997). "Relation between academic achievement and social adjustment": Evidence from Children. Development psycholog.vol.33.No.3, 518-525
Good Carter V. (1945). Dictionary of Education. Newyork: Mc Graw-Hill Company.
Kirsch, I., Jungeblut, A., Jenkins, L., & Kolstad, A. (1993). Adult Literacy in America: A first look at the result of the national adult literacy survey. Report prepared by Educational Testing Service with the National Center for educational Statistics, U.S. Department of Education. Washington, DC: U. S. Government Printing Office.
Larsen, P., & Shertzer, B, B. (1987). "The high school dropout: Everybody's problem?" School Counselor, 34, 163-169.
Mallecki, K., & Elliott, S. (2002). "Children’s Social Behaviors Predictors of Academic Achievement: A Longitudinal Analysis". Journal of school, psychology quarterly. vol. 17 .Issue:1.p.1-23.
Oberstein, karin Lensik. (1994). Children's Literature, Criticism and the Fictional Child. Oxford: Oxford University Press.
Raven, J. C. (2000). "The Raven, s Progressive Matrices: Change and stability over cutler and time". Cognitive Psychology, 41, 1-48.
Schlichter, C.L. & Burke, M. (1994). "Using books to nature the social and emotional development of gifted students". Roeper Review, 16, 280-283.
Tucker, Nicholas. (1990). The Child and the Book, A Psychological and Literary Exploation. Cambridge: Cambridge University Press.
Walker, D & Hopes, J. (2003). "Maston evaluation of social skills with youngsters". Behaviour Research and Therapy, 21(4), 335-340.
Went, R & Andrews, J. (2000). "Sociall skills in the contex of learning disability definition", Journal of learning disabilities, N. 26, 146-154.