تجزیه و تحلیل پیرنگ در داستانک‌های نخودی اثر محمد‌هادی محمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شهید بهشتی تهران

چکیده

این مقاله بر آن است تا با استفاده از یکی از رویکردهای علمی در حوزه‌ی روایت‌شناسی (مکتب پاریس: گرماس، کورتز، فونتنی و ...) خوانشی بر عنصر پیرنگ در «داستانک‌های نخودی» اثر محمد‌هادی محمدی داشته باشد. پیرنگ نادرست که تجلی تفکر پراکنده‌ی «نویسنده‌ی مجازی» است، باعث می‌شود تمام  اثر این ناهماهنگی را متجلی سازد. این موضوع سبب می‌شود علاوه بر آسیب‌های اشاره شده در بالا، زیبایی اثر هنری مخدوش شود. به همین دلیل می‌توان ادعا کرد  بین اندیشه و ساختار، از یک طرف و ساختار و زیبایی، از طرفی دیگر، رابطه­ای مستقیم وجود دارد. به همین دلیل نگارنده­ی مقاله، می­کوشد این روابط را بررسی کند. هدف از تجزیه و تحلیل این داستانک‌ها ابتدا این است که خواننده با انسجام یا عدم انسجام اندیشه‌ی «نویسنده‌ی انتزاعی» با یکی از عناصر اصلی و سازنده‌ی روایت که پیرنگ نام دارد؛ آشنا شود. آن­گاه، به عنوان هدف دیگر، چگونگی ظاهر شدن معنا از لایه‌های ژرف به لایه‌های سطحی نیز روشن شود؛ زیرا پیرنگ عنصر اصلی ژرف‌ساخت هر روایت است و مقوله‌های معنایی که همان «مربع معنائی» هستند از درون این عنصر ساختاری بیرون می‌آیند. در پایان، بومی­سازی نظریه‌های مربوط به پیرنگ با فرهنگ ایرانی، به­ویژه در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، باعث می‌شود نویسندگان کودک و نوجوان به اهمیت پیرنگ در روایت‌های داستانی آگاه شوند.

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Elements of Plot in Minimal Stories of Nokhodi by Mohammad Hadi Mohammadi

چکیده [English]

 

Abbasi *

Shahid Beheshti University of Tehran
 
Theorists have proposed two conditions for defining narration: one is based on a correlation between actant/narrator and enunciated (Gérard Genette, Lintvelt Jaap), and the other is based on variations in premier and terminal stages of narration plot (Propp, Greimas and Larivaille). In fact Greimas and Larivaille, following Propp's efforts, tried to define a very simple and abstract framework for all the events. As a result of what they did, all the narrations are based on a super-structure called Canonic Scheme or Quintuplet Pattern. These theorists (Propp, Greimas, etc.) believed that narration is transition from one stage to another crystallized in variation of the plot. In this article, the aim is to examine this element as a case study in Minimal Stories of Nokhodi by M. Hadi Mohammadi, using a structured approach (Semiology of Paris School). It is argued that all these short stories are designed using those premier, medium and terminal stages. It is discussed that the plot is either linear or mobile. In case of linearity, it is argued what the exact signification is and why the "abstract author" has used a homodiegetic recite in narration of these short stories.
 
 
 
* Associate Professor of French Language & Literature, Ali_Abasi2001@yahoo.com
Received:7/12/2010             Accepted:7/26/2011

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Evolution
  • Field of action
  • Final part
  • Function
  • Middle part
  • Narration
  • Occurrence
  • Plot
  • Primary part
  • Structure
احمدی، بابک. (1370). ساختار و تاویل متن نشانه‌شناسی و ساختارگرایی. تهران: مرکز.
اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. تهران: فردا.
والاس، مارتین. (1382).  نظریه‌های روایت. ترجمه‌ی محمد شهبا، تهران: هرمس.
عباسی علی. (1385). «دورنمای روایتی». پژوهشنامه­ی فرهنگستان هنر، بهمن و اسفند، شماره 1.
محمدی، محمد‌هادی. (1378). روش‌شناسی نقد ادبیات کودکان. تهران:‌ سروش، 1378.
محمدی، محمد‌هادی و عباسی، علی. (1381). ساختار یک اسطوره. تهران: چیستا.
Genett Gerard , Figures III , Editions du Seuil, Paris 1972.
Lintvelt Jaap. (1989). Essai de Typologie narrative  Le «point de vue»  Paris, Jose Corti.
Klinkenberg Jean-Marie. (1996). Précis de Sémiotique générale, De Boeck & Larcier s.a. Bruxelles.
Riffaud Alain, (2002). Le Texte littéraire au collège, Les élèves à l’œuvre, CNDP.
Reuter Yves. (1991). Introduction à l’analyse du Roman, Paris, Bordas.