بررسی وضعیت جذابیت رابط‌کاربری گرافیکی وب‌سایت‌های کودک و نوجوان در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

2 دانشگاه پیام نور قم

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت رابط‌کاربری گرافیکی وب‌سایت‌های کودک و نوجوان در ایران انجام گرفته است و هدف از انجام آن کمک به کودکان، نوجوانان و کتابداران کودک و نوجوان برای گزینش وب‌سایت‌های مناسب و هم‌چنین یاری به طراحان جهت ایجاد این‌گونه وب‌سایت‌ها است. این پژوهشوضعیت بیست وب‌سایت فارسی‌زبان کودک و نوجوان را از نظر ویژگی‌های ظاهری و فنی (رابط‌کاربری گرافیکی) با استفاده از یک سیاهه‌ی ارزیابی شامل شصت مؤلفه (معیار) بررسی می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد 5/65% از این مؤلفه‌ها در وب‌سایت‌ها رعایت شده‌اند؛ همچنین روشن می‌شود از لحاظ رعایت معیارهای رابط‌کاربری گرافیکی، وب‌سایت «نونهال» با 5/49 امتیاز در رتبه‌ی اول، وب‌سایت‌های «رشد» و «صفربیست» با 5/44 امتیاز به طور مشترک در رتبه‌ی دوم و وب سایت «کودکانه» با 43 امتیاز در رتبه سوم قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Graphic User Interface of Children’s and Teenagers’ Websites in Iran

نویسندگان [English]

  • Zeinab Salimi 1
  • Saeid Ghafari 2
1 Islamic Azad University of Hamedan Beranch
2 Payam Nour University
چکیده [English]

 
 

Z. Salimi* Ghaffari**

Islamic Azad University, Hamedan Branch
 
Abstract
The present study was conducted to investigate children’s and teenagers’ website graphic user interface (GUI) level. Its purpose is to help the Iranian children and teenagers to select suitable websites and also help designers to establish these websites. We have used a checklist with 60 criteria to investigate and analyze the graphic user interface of children's and teenagers' websites. The results of the study show that 65.5% of the criteria have been observed in these websites. Also “Nonahal” website with 49.5% is the first, “Roshd” and “Sefrbist” with 44.5% rank jointly the second, and “Koodakaneh” with 43% ranks the third.
 
            
 
* M.A. Student of  Library Science & Information, salami.zeinab@gmail.com
** Assistant Prof. of  Library Science & Information, ghaffari13@yahoo.com

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Children and teenagers
  • Graphic user interface
  • Internet
  • Website
بازاک، دانیل. (1383). «جست‌وجوی وب به‌طور کارآمدتر: رهنمودها، فنون و راهبردها». ترجمه‌ی مریم اسدی و اکرم اسدی. نما، شماره‌ی ۴، صص12-17.
بهزادی، حسن و مهدی زاهدی. (1388). «وب‌سایت منبعی نوین برای کودکان عصر حاضر در کتابخانه‌های آموزشگاهی: بررسی وضعیت وب‌سایت‌های فارسی کودکان و نوجوانان و نحوه‌ی سازماندهی اطلاعات در آن‌ها». فصلنامه‌ی علوم اطلاع‌رسانی. سال 20، شماره‌های 3 و4 ، صص 64-77.
پشوتنی‌زاده، میترا. (1388). «تعیین ویژگی‌های محتوایی مهم برای وب‌سایت‌های مخصوص و جوانان 12-14 ساله‌ی ایرانی». فصلنامه‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی، دوره‌ی 12، ش1، صص 84-102.
پشوتنی‌زاده، میترا، و علی منصوری. (1387). «ارزیابی وب‌سایت‌ها توسط کودکان و نوجوانان و کتابداران کودک و نوجوان». فصلنامه‌ی‌ علوم و فناوری اطلاعات. دوره‌ی 24،  شماره‌ی 1، صص37-50.
حسن‌زاده، فریبا. (1386). بررسی وضعیت سایت‌های ایرانی کودکان و نوجوانان در محیط وب. پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
خالقی، نرگس و محمدرضا داورپناه. (1383). «بررسی وضعیت وب‌سایت‌های ایرانی بر اساس معیارهای عمومی ارزیابی». مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره‌ی 5. شماره‌ی 2، صص121-143.
قادری، مرتضی. (1381). برترین سایت‌های ایرانی. همدان: کرشمه.
مهاجر، گلبو. (1385). معماری اطلاعات از چشم‌انداز کودکان. بررسی سایت‌های فارسی کودکان در وب. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز.
موسوی، علی. (1382). مرجع کامل سایت‌های اینترنتی ایران. تهران: منا و اشراق.
نادری، محمدرامین و مهدی زاهدی‌ نوقابی. (1388). وب‌سایت‌های خوب برای بچه‌های خوب. تهران: کتابدار.‏
Misirli, Zeynel Abidin, and  Hatice Ferhan Odabasi). 2009.( "Web sites for children Procedia Social and Behavioral Sciences". Available online at: www.sciencedirect.com. (accessed 11 Jun. 2010)
Nesset, Valerie, and Andrew Large. )2004.( "childeen in the in formation technology design process: a review of theories and their applica tions". Library and Information Science Research. 26. Available at: http//www. sciencedirect.com. (accessed 18 Jun. 2010)