نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شیراز
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی افسانههای ایرانی، کتابهای داستانی- تصویریایرانی و کتابهای داستانی- تصویری خارجی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی بوده است. داستانهای بررسی شده در این پژوهش 10 افسانهی ایرانی، 10 کتاب داستانی- تصویری ایرانی و 10 کتاب داستانی- تصویری خارجی بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی و بر اساس مؤلفههای تفکر فلسفی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میان کتابهای داستانی- تصویری ایرانی و افسانههای ایرانی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی تفاوت چشمگیری دیده نمیشود، اما میان داستانهای ایرانی و خارجی بر این مبنا تفاوت وجود دارد. کتابهای داستانی- تصویری ایرانی و افسانههای ایرانی از مؤلفههای تفکر فلسفی بیشتری نسبت به کتابهای داستانی- تصویری خارجی دارند. همچنین مؤلفههایی که در داستانهای ایرانی نسبت به داستانهای خارجی دیده می شد، مربوط به مهارتهای کاوشگری هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Iranian Folktales, Iranian Picture Story Books and English Picture Story Books According to Philosophical Thinking Components
نویسندگان [English]
- Mahboubeh Alborzi
- Fariba Khoshbakht
- Raziyeh Sohrabi
Shiraz University
چکیده [English]
Sohrabi* M. Alborzi** F. Khoshbakht***
Shiraz University
Abstract
The main goal of this research was a comparison between Iranian folktales, Iranian picture-story books and English picture-story books based on philosophical thinking components. The stories in this study consist of 10 Iranian folktales, 10 Iranian picture-story books and 10 English picture-story books that were picked by chance and using the method of deductive content analysis were investigated according to the Philip Cam’s philosophical thinking components. The findings showed that, there is no remarkable difference between Iranian picture-story books and Iranian folktales, but there are some variations between Iranian and English stories. Iranian picture-story books and Iranian folktales contain more philosophical thinking components than English stories; therefore the former stories are richer in content than the latter ones. Also, the component of exploring skills is more in Iranian stories than English stories.
* M.A in Philosophy of Education, sohrabiraziye@yahoo.com
** Assistant Professor of Educational Psychology, mahbobealborzi@yahoo.com
*** Assistant Professor of Educational Psychology, farimah2002us@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Key words: Philosophical thinking components
- Iranian folktales
- Iranian picture-story books
- English picture-story books