نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شیراز
چکیده
احمد اکبرپور(1349) با سبک و شیوهی روایتی پستمدرنش در داستانهای کودک و نوجوانان خود، تحول عظیمی را در ادبیات کودک معاصر کشورمان ایجاد کرده است. در داستانهای او معمولاً رابطهی جالبی میان نویسنده، شخصیتها بهخصوص قهرمان داستان و حتی خواننده وجود دارد که باعث متمایز شدن کارهای اوشده است. مفهوم قدرت در تمامی عرصههای زندگی اهمیت بسیاری داردو در ادبیات کودک نیز بهوضوح بیشتری یافت میشود؛ چون نویسندگان ادبیات کودک اغلب بزرگسال هستند. اما گاهی نویسندگان ادبیات کودک در آثار خود روابط قدرت سلسله مراتبی را میشکنند و به این ترتیب، به خوانندگان قدرت و امید بیشتری میدهند. این نویسندگان اغلب به صورت ناخودآگاه از تکنیکها و روشهای توانمندسازی بهره میگیرند. این مقاله سعی دارد نویسندگان ادبیات کودک را با این تکنیکها آشنا کند تا آنها بتوانند آگاهانه در توانمندسازی خوانندگانشان سهمی داشته باشند. با استفاده از تئوری توانمندسازی برگرفته از الیشوا سادان (2004) و مناسب کردن این تئوری برای ادبیات کودک، نگارندگان این مقاله داستانهای من نوکر بابا نیستم، غول و دوچرخه، و رویاهای جنوبی اکبرپور را از دیدگاه توانمندسازی بررسی میکنند. در پایان شگردهای توانمندسازی که اکبرپور از آنها بهرهگرفته است، معرفی میشوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Theory of Empowerment in Ahmad Akbarpour’s Novels
نویسندگان [English]
- Farideh Pourgiv
- Fatemeh Farnia
Shiraz University
چکیده [English]
Farnia* F. Pourgiv**
Shiraz University
Abstract
Ahmad Akbarpour (1970) is an Iranian writer of children’s and young adults’ fiction who has been highly influential in the domain of Iranian modern children’s literature due to his postmodern narrative style. He has published many novels in which there always exists an interesting relationship between the writer and the characters. The issues of power and empowerment play a very important role in everyday life. The adults are likely to impose their dominancy over the children using all their power either by punishment or other familiar ways. The writers of children's literature-mostly being adults themselves-include these issues in their works. However, there are some writers who sometimes try to break the hierarchical power relationship between adults and children in order to empower the children. In this paper, the researchers have used Elisheva Sadan's theory of empowerment mentioned in her, Empowerment and Community Planning: Theory and Practice (2004), and have applied this theory to Akbarpour’s three works: I Am Not Dad’s Servant (Man Nokar-e Baba Nistam), Ghoul and the Bicycle (Ghul va Docharkhe) and The Southern Dreams (Royahaye Jonubi). Finally, the paper introduces some empowering tactics that Akbarpour has employed.
* Ph.D. in English Language & Literature , ffarnia@hotmail.com
** Professor of English Language & Literature, fpourgiv@rose.shirazu.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Key words: Children’s literature
- Theory of empowerment
- Theory of empowerment in children’s literature
- Ahmad Akbarpour