نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده
نقش داستان در پرورش و تقویت مهارت پرسشگری کودک؛ بررسی موردی داستان حقیقت و مرد دانا
علی شیروانی شیری*
چکیده
یکی از مهمترین و بارزترین ویژگیهای کودکان، پرسیدن پرسشهای بیشمار در زمینههای گوناگون است. این ویژگی کودک که ریشه در کنجکاوی و حقیقتجویی وی دارد، از ویژگیهای عمومی انسان است که در دورهی کودکی بیشتر نمود دارد. هدف از این مقاله، تأملی در ویژگی پرسشگری کودک و چگونگی پرورش و جهتدهی این توانمندی از طریق داستان است. داستانهای کودکان محمل و میدانگاه مناسب برای پرورش قدرت خلاقیت، تفکر، اندیشهورزی و همچنین تقویت و جهتدهی به ویژگی پرسشگری کودک است. این تحقیق با رویکردی کیفی و با بررسی اسناد به گردآوری دادهها پرداخته است. مورد مطالعه در این پژوهش، داستان حقیقت و مرد دانا از بهرام بیضایی (1351) است که از این زاویه تحلیل میشود. یافتهها نشان میدهد که برخی از داستانهای کودکان با خلق شکل و تجربهای از زندگی، کودک را در معرض مجموعهای از فرصتها و موقعیتهای هرچند ساختگی، اما بهدقت طراحیشده قرار میدهند و برخی دیگر با دعوت از کودک به مشارکت در خلق معنای داستان، وی را پرسشگرانه و بهطور فعال و مشارکتجویانه وارد فرایند خلق داستان میکنند و از این معناها نزد کودک تمرکززدایی می کنند. افزونبر این، نوع شخصیتپردازیها، زاویه دید، وقایع و رخدادها، شیوهی جلوهگری درونمایه، پیرنگ و... میتواند در ایجاد چالش ذهنی و ترغیب کودک به پرسشگری و دعوت از وی به مشارکت فعالانه در فرایند ساخت معنا در داستان یا مشایعت منفعلانهی او مؤثر باشد.
* استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ali_shiravani@cfu.ac.ir
تاریخ دریافت مقاله: 16/10/99 تاریخ پذیرش مقاله: 26/4/1400
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of the Story in Nurturing and Strengthening the Child's Questioning Skills
نویسنده [English]
- Ali Shiravani Shiri
Assistant Professor, Educational Group, Farhangian University, IRAN.
چکیده [English]
One of the most important and obvious features of children is asking countless questions in various fields. This characteristic of the child, which is rooted in his curiosity and truth-seeking, is one of the general human characteristics that is more evident in childhood. The purpose of this article is to reflect on the nature of child questioning and how to nurture and direct this ability through storytelling. Children's stories are a good platform for cultivating the power of creativity and thinking, as well as strengthening and directing the child's questioning characteristics. This research uses a qualitative approach, and by examining documents, to collect data and uses the method of deductive qualitative content analysis to analyze the data. The subject of this study is the story of "Truth and the Wise Man", which is analyzed from this angle. Findings show that some children's stories, by creating a form and experience of life, expose the child to a set of opportunities and situations, although artificial, but carefully designed. Give. Some other stories, by inviting the child to participate in creating the meaning of the story, on the one hand involve him in the process of creating the story in a questioning, active and participatory manner, and on the other hand focus on him having the concept, meaning and They disrupt a certain form of life. In addition, the type of characterizations, perspective, events and happenings, the way the theme is displayed, the background color, etc. can create a mental challenge and encourage the child to ask questions and invite him to participate. Actively influence the process of constructing meaning in the story or his passive accompaniment.
کلیدواژهها [English]
- Questioning skills
- Child
- Story
- Truth and Wise man