نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی شهرکرد. استان چهارمحال و بختیاری
2 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
4 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
بایستههای اقتباس در داستانهای فلسفه برای کودکان از منظر کفایت فلسفی نمونهی تطبیقی و پژوهشی: دو رمان لیزا و لیلا
رقیه زمانپور* جهانگیر صفری**
اسماعیل صادقی*** حمید رضایی****
چکیده
سعید ناجی از فعالان برنامهی فلسفه برای کودکان در ایران است که پژوهشهای بسیاری را در این زمینه انجام داده است. یکی از آثار مهم او داستان کودک فیلسوف، لیلا است که آن را از داستان فلسفی لیزا، اثر متیو لیپمن، بنیانگذار فلسفه برای کودکان، اقتباس کرده است. او کوشیده است با ایجاد تغییراتی در محتوا و ساختار این داستان، آن را با عقاید و فرهنگ ما مطابقت دهد و به این منظور، ز روشهای افزودن، حذف، تصفیه، تغییر عنوان، تغییر اسامی و معادلیابی واژگان بهره برده است. مقایسهی این دو داستان، نشان میدهد که تأکید نویسنده بر بومیسازی، بر برخی از مؤلفههای کفایت فلسفی مانند مفاهیم فلسفی، گفتوگوی فلسفی، الگوسازی کندوکاو و ارتباط مباحث با تجارب زندگی کودکان تاثیرگذار بوده است، اما موجب گردیده است که داستان بومیشده از بعد کفایت فلسفی، ضعیفتر از پیشمتن خود عمل کند.
واژههای کلیدی: اقتباس، داستانهای فکری، سعید ناجی، کودک فیلسوف، لیلا، لیزا، متیو لیپمن.
* دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد dinkart63@gmail.com (نویسندهی مسئول)
** استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد safari_706@yahoo.com
*** استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد sadaghiesma@gmail.com
**** دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران h.rezaie@pnu.ac.ir
تاریخ دریافت مقاله: 3/12/1399 تاریخ پذیرش مقاله: 8/8/1400
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Requirements for adaptation in philosophical stories for children from the perspective of philosophical adequacy: Comparative and research example: two novels : Lisa and the Philosopher's Child, Leila
نویسندگان [English]
- Roghayye zamanpour 1
- Jahangir Safari 2
- Esmail Sadeghi 3
- Hamid Rezaei 4
1 PhD Student in Persian Language and Literature, Shahrekord University
2 Professor of Persian Language and Literature, Shahrekord University
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Shahrekord University
4 Associate Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University, Shahrekord;
چکیده [English]
Review:Saeed Naji is one of the activists of the philosophy program for children in Iran who has done a lot of research in this field. One of his most important works is the story of " the Philosopher's Child, Leila ", which he has adapted from the philosophical story " a Child at School, Lisa," by Matthew Lipman, the founder of philosophy for children. He has tried to preserve the structure and philosophical content of this work, to adapt it to our beliefs and culture. To this end, using the methods of adding, deleting, refining, changing the title and matching, has made changes in the content and structure of Lisa's story. Comparison of these two stories shows that the author's emphasis on localization has affected some components of philosophical adequacy such as credibility, philosophical discourse, open end, etc., and by damaging the philosophical function of Leila's story, this story has caused Philosophical adequacy to act weaker than its predecessor.
Keywords: Adaptation, Thought Stories, Lisa Story, Leila Story, Saeed Naji, Matthew Lipman.
کلیدواژهها [English]
- Adaptation
- thought stories
- Lisa
- Philosopher's Child
- Leila