نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبایی

10.22099/jcls.2025.50569.2053

چکیده

کلیله و دمنه که در زمرۀ ادبیات تعلیمی فارسی قرار دارد، کتابی است سرشار از آموزه‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که در قالب حکایاتی از زبان حیوانات نقل گشته است. قابلیت‌های بالای این کتاب و مضامین گوناگون و پر مغز آن، سبب شده است تا به امروز بازنویسی‌ها و اقتباس‌های بسیاری از آن صورت گیرد و در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد. یکی از این حوزه‌های نسبتاً جدید، آموزش فلسفه به کودکان (فبک) است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است، حاصل بررسی حکایت «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو» بر اساس معیارهای داستانی فبک و نیز ادبیات کودکان و نوجوانان است. طبق یافته‌های پژوهش، این حکایت با داشتن مؤلفه‌هایی نظیر: مقبولیت ادبی، مقبولیت روان‌شناختی، مقبولیت فلسفی، الگوی گفت‌وگوی استدلالی و کندوکاوپذیری، از قابلیت بسیار بالایی برای آموزش فلسفه به کودکان، برخوردار است. همچنین نگاهی به بازنویسی این حکایت، در مجموعه داستان‌های فکری برای کودکان ایرانی، نشان می‌دهد نویسندگان نتوانسته‌اند آنطور که باید بر مبنای معیارهای داستان فلسفی پیش روند و اثر قابل قبولی جهت استفاده در کلاس‌های فبک ارائه دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis and examining anecdote " dusti e kabutar va zaq va moush va baxeh va Ahou" of Kalile va Demne according to P4C' storyline criteria, with a look at its rewriting

نویسنده [English]

  • atefeh yousefi

department of Persian language and literature, ATU

چکیده [English]

Kalila wa demne is one of Persian didactic masterpieces that is written in the form of story. This book, which is full of political, ethical and social abstract concepts, is eligible to use in another fields such as philosophy for children (P4C). This paper is the result of examining anecdote: »dusti e kabutar va zaq va moush va baxeh va Ahou «, according to philosophical stories and children literature principles. In this research, which is reported in descriptive analytical method, some features such as literary adequacy, psychological adequacy, philosophical adequacy, discursive dialogue and research ability have been analyzed. According to results of analyzing, the story has high ability to teach philosophy to children and except rewrite into an understandable level for children and elimination some cases that are not appropriate to children, no other change is needed. And a critical look at the rewritten story in the collection of stories: dastanha ye fekri baraye koudakan e Irani, shows that the authors couldn’t be able to rewrite this story according to P4C' criteria and wouldn’t have presented an acceptable story in order to apply in P4C' class.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : kalila wa demne
  • philosophy for children (P4C)
  • philosophical story
  • rewriting classical texts