نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22099/jcls.2025.51274.2064

چکیده

در این پژوهش به منظور بررسی شیوه‌های به‌کارگرفته‌شده از سوی راویان برای آشکارسازی حضور روایت‌گیر در داستان، چهل داستان کوتاه منتشرشده در یکی از هفته‌نامه‌های نام‌آشنای گروه سنی کودک و نوجوان به نام «دوچرخه» را انتخاب کرده‌ایم که این آثار در سال‌های 1390-1400 به قلم نویسندگان مختلف به رشته تحریر درآمده‌اند. برای یافتن این نشانه‌ها در متن که گاه با توقف در امر روایتگری همراه است و در این بین، راوی به ذکر جزئیات ناشناخته برای خواننده می‌پردازد، ضمن توجه به تعاریف مطرح‌شده و موجود از «روایت‌شنو» و «روایت‌گیر» در آثار نظریه‌پردازان روایت‌شناسی، به جستجوی نشانه‌هایی پرداخته‌ایم که کمتر از آن صحبت شده است. نتایج این پژوهش به شیوه توصیفی_تحلیلی انجام شده است و نشان می‌دهد راویان برای تشخص بخشیدن به روایت‌گیر، جلب توجه، تمرکز و اعتماد او به روایت و برقراری تعاملی صمیمانه با روایت‌گیر از شیوه‌هایی نظیر گفتگوی مستقیم، پرسش از روایت‌گیر، پاسخ به پرسش فرضی روایت‌گیر، برطرف کردن برخی ابهامات برای او، باز کردن پرانتز در خلال روایت به منظور افزودن توضیحات بیشتر و ... استفاده کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Ways to Reveal the Presence of Narratee and Its Signs in the Stories of Docharkheh weekly

نویسندگان [English]

  • Mahbood Fazeli 1
  • Yasaman Majidi 2

1 Associate Professor, Department of Persian literature, Alzahra University, Tehran,, Iran

2 MA in Persian Language and Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

In this research, in order to investigate the methods employed by the narrators to reveal the presence of the narratee in the story, we have selected forty short stories that were published in the well-known weekly magazine “Docharkheh” for children and teenagers from 2011 to 2021. These stories were written by a variety of authors. In searching for these signs in the text which are sometimes accompanied by a pause in the act of narration, during which the narrator recounts details unknown to the reader, while considering the proposed and existing definitions of “narratee” in the works of narratology theorists, We have also searched for less discussed signs. The findings of this descriptive-analytical study indicate that the narrators engage with the narratee in a variety of ways, including direct conversation, questioning the narratee, answering hypothetical questions, resolving ambiguities, opening parentheses during the narration to provide additional explanations, etc, all to achieve the following aims: Dignifying the narratees, attracting their attention, enhancing their concentration and trust in the narrative and establishing an intimate interaction with them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Docharkheh Weekly
  • Literature of Children and Teenager
  • Narratee
  • Narratology
  • Short Story