نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
وجود کتاب مناسب و درخور ویژگیهای کودک، در ایجاد انگیزه و عادت مطالعه بسیار مؤثر است. کتاب کودک و نوجوان هم از نظر موضوع و هم از نظر سبک نگارش، نباید از محدودهی تواناییهای ذهنی او فراتر باشد. اگر واژگان به کار رفته در متن کتاب در حد تواناییها و قابلیتهای زبانی کودک نباشد، در انتقال مفاهیم و تجارب به کودک موفق نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و استخراج واژگان پایهی خوانداری کودکان دبستانی، و سپس مقایسهی این واژگان با واژگان نوشتاری کودکان دبستانی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع اکتشافی و مقیاس به کار رفته در آن، مقیاس اسمی است. جامعهی مورد بررسی شامل مجموعة کتابهای داستانی کودکان دبستانی (شامل گروههای سنی «ب»، «ج» و «ب و ج») است که از سوی شورای کتاب کودک مناسب تشخیص داده شدهاند. ابزار اجرای این پژوهش نرمافزاری است که به زبان برنامهنویسی دلفی و مطابق با سؤالات و ویژگیهای خاص این پژوهش طراحی شده است. در این پژوهش 162650 صورت زبانی و 6155 واژه به دست آمده و در نهایت 1602 واژه به عنوان واژگان پایهی خوانداری معرفی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که همخوانی واژگان خوانداری و نوشتاری در زیرگروههای فعل ساده، عناصر طبیعی و اندام و رنگ، «زیاد» و در زیرگروههای واژگان علمی، دین، ورزش، شهرها، اصطلاحات و مصدر، «خیلی کم» و در دیگر زیرگروهها «کم» بوده است. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، در مجموع همخوانی و مطابقت واژگان خوانداری و نوشتاری این گروه سنی «کم» بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of Reading Vocabulary for Primary School Children in Iran Based on Story Books Published During 1380-81 and Comparing them with their Written Vocabulary
نویسندگان [English]
- Morteza Kokabi
- Zohreh Cheraghi
Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
Kokabi* Z. Cheraghi**
Chamran University of Ahvaz
Abstract
The purpose of the present research is to identify and analyze reading vocabulary of primary school children in Iran based on a corpus of story books published during 1380-81, as well as the comparison of this vocabulary with students’ written vocabulary. The research is of exploratory nature and the scale used is nominal. The statistical population consists of story books considered suitable by the Children’s Book Council for age groups a, b, and a and b. The research was conducted using Delphi software, and designed in accordance with research questions and specifications. 162650 language forms were collected of which 1702 words were introduced as basic reading vocabulary. Research findings indicate that the compatibility between reading and writing vocabulary in sub-groups of simple verb, natural elements, body and color has been “much”; in sub-groups of scientific, religious, sport, cities, and idiomatic words as well as infinitives has been “very little”; and in other sub-groups has been “little”. Results also indicated that in general the compatibility of reading and writing vocabulary for these age groups has been “little”.
*Professor of Knowledge and Information Science ,kokabi80@yahoo.com
** PH. D. Student of Knowledge and Information Science Z.cheraghi58@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Key words: reading vocabulary
- primary school children
- basic vocabulary
- word frequency
- language forms