نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه هرمزگان
چکیده
کلیشه های جنسیتی باورهای قالبی مشترک فرهنگی درباره ی رفتارها ،فعالیتها و صفات زنانه و مردانه هستند. در این کلیشه ها گروه های مردان و زنان با یکدیگر مقایسه میشوند و معمولا این ارزشیابی به تبعیض جنسی میانجامد.الگویابی جنسی از دوران کودکی آغاز می شود و کتابهای کودک و نوجوان در کنار دیگر ابزارهای جامعهپذیری، نقش چشمگیری در انتقال هنجارها و شکل دادن به هویت جنسی دارند.پژوهشهای محققان نشان میدهد که در بخش عمدهای از داستانهای واقعگرای کودک و نوجوان، تصویری که از دو جنس عرضه شده است،تبعیض آمیز است .در داستانهای فانتزی عواملی همچون قراردادهای گونهی ادبی ، جنس نویسنده ، تاریخ نگارش و میزان فانتاستیک بودن کنش ها و شخصیت ها بر میزان و نوع کلیشهها تأثیر محسوسی دارند.در این مقاله کوشش شده است یکی از عوامل ، یعنی تأثیر فضای فانتزی و شخصیتهای فانتاستیک بر میزان کلیشهها، بررسی شود.بدین منظور تعدادی از فانتزیهای برگزیدهی سه نهاد شناخته شده در حوزه-ی کودک و نوجوان، به عنوان پیکرهی پژوهش انتخاب و تحلیل شدند . یافته ی نهایی مقاله بر آن است که شدت و ضعف بازتاب کلیشههای جنسیتی رابطهی مستقیمی با واقعیت و فراواقعیت دارد. در داستانهایی که هیچ عنصر و پدیدهای از جهان واقع وجود ندارد، کلیشهها دیده نمیشوند. در داستانهایی که از دو عالم فراتری و فروتری و شخصیتهای فانتاستیک و انسانی ترکیب شدهاند، کلیشهها تنها در بخش غیر فانتزی دیده میشود و در نهایت در داستانهایی که غلبه با واقعگرایی است و عناصر و شخصیتهای فانتاستیک محدودتری دیده میشود، کلیشههای جنسیتی پررنگترند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Function of Fantasy as Anti-Stereotyping Device in Selected Post-Revolution Fictions
نویسندگان [English]
- Atefeh Jamali
- Faramarz Khojasteh
Hormozgan University
چکیده [English]
Jamali* F. Khojaste**
Hormozgan University
Abstract
Gender Stereotypes are a collection of common cultural Clichés of male and female behaviors, attributes and activities usually resulting in sexism. Finding gender patterns commences from the early years of childhood; beside the other socializing means, children’s books have a significant role in transferring social norms and gender identity formation in children. Various studies show that the realistic fictions in children’s literature have produced a stereotype and discriminating image of the male and female. Different factors, such as genre tradition, author’s sex, time of creation of the work and fantastic degree of the work have a perceptible impact on the degree and the kind of sexist stereotypes. Among these various factors, the article tries to evaluate the influences of fantastic atmosphere and characters on the gender stereotype. A study of the selected fantastic fictions published by three well-known writers of children’s literature shows that the degree of gender stereotypes presented in the works has a direct relation with reality or meta-realism (Fantastic vision). There are no gender stereotypes in the fictions which have no element of the usual real world. In the mixed fictions combined of two imaginary and real worlds with fantastic creatures and human beings, the gender stereotypes appear only in non-fantastic part of the work and in the fictions in which realism is dominant, the gender stereotypes are more obvious than two other ones.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, at_lit_jamali@yahoo.com
**Assistant Prof. of Persian Language and Literature, faramarz.khojasteh@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Key words: gender stereotypes
- fantasy
- Children and young adult’s fiction.