نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید بهشتی تهران
2 دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
چکیده
امروزه عملکردهای فرهنگی سبب شده است که قلمرو ادبیّات کودک و نوجوان به سوی متون کهن ادبی کشیده شود. در این میان شاهنامهی فردوسی، شاهکار کلاسیک زبان فارسی به عنوان پرکاربردترین متن ادبی کهن، وارد محدودهی ادبیّات رسمی کودکان و نوجوانان ایران شده است. در این مقاله ضمن معرّفی انواع اقتباس مفهومی و نگارشی از شاهنامه در ادبیّات کودک و نوجوان، چگونگی کاربردهای آن نیز بررسی شده است. این تحقیق نشان میدهد که بخش قابل ملاحظهای از اقتباسهای محتوایی در ادبیّات کودک و نوجوان، از نوع اقتباس بسته است و بازآفرینی، تلخیص، بازنگری و گزیدهنویسی در انواع اقتباس محتوایی از شاهنامه، کاربرد کمتری دارد. در انواع اقتباس نگارشی از شاهنامه نیز پنج نوع، اقتباس معرّفی شده است که در این شیوه، بهترین و سادهترین کاربرد، اقتباس از نظم به نثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Conceptual Adaptation of Shahnameh in Children's Literature
نویسندگان [English]
- Maryam Jalali 1
- Mahdokht Pour Khaleghi Chatroudi 2
1 Shahid Beheshti University
2 Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
Jalali*
Shahid Beheshti Unitersity of Tehran
Pourkhaleghi**
Ferdowsi University of Mashhad
Abstract
In recent times, cultural practices have led children's literature into the domain of classical literature. Shahnameh as the most widely used classical masterpiece of Persian language has been introduced to Iranian children's literature. This paper discusses different adaptations of this classical epic for children and adolescents. This research shows that there are many varied and different types; however, the vast majority of adaptations are rewritings of the text. Reproductions, abridgment, revision and selective writing of the text of Shahnameh are not that frequent in comparison to other types. It is argued that adaption from verse to prose is the best and the easiest to do.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, jalali_1387@yahoo.com
** Prof. of Persian Language and Literature, Dandritic2001@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Key words: Children’s literature
- Conceptual Adaptation
- Shahnameh.