نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه اصفهان
2 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
3 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
چکیده
بهنظرمیرسد که بحث در روشنسازی و کوشش در حل پارادوکس اقتدار و آزادی یکی از مهمترین مسألههای فلسفهی ادبیات کودک هست. هدف این مقاله آن است که نوع نگاه نویسندگان به مقولههای اقتدار و آزادی را در ادبیات کودکان بر اساس شگردهایی که در کتابهای داستانیتصویری اعمال میگردد، کشف و بررسی کند. این پژوهش با روش تحلیل تأملی به بررسی تطبیقی دو کتاب داستانی تصویری "داستان خرگوش کوچولو" نوشتهی بیتریکس پاتر و "منم موش گرسنه، میخورمت درسته" نوشتهی مرتضی خسرونژاد خواهد پرداخت. پرسشهای پژوهش ناظر به نوع نگاه این نویسندگان به مقولههای اقتدار و آزادی در ادبیات کودکان و مقایسهی آنهاست از جمله: شگردهای کتاب داستانیتصویری فارسی و انگلیسی در تحقق بخشیدن به مقولههای "اقتدار و آزادی" کدامند؟ آیا نوع شگردهای یادشده و شیوهی استفاده از آنها در دو اثر فارسی و انگلیسی متفاوت است؟ همچنین نوع نگاه نویسندگان فارسی و انگلیسی به مقولههای اقتدار و آزادی چگونه است؟نوع عیان کردن شگردهایی که نویسندگان در آثار خود به کار گرفتهاند، از سویی میتواند برای نویسندگان اهمیت داشته باشد از این لحاظ که به نظر میرسد نویسندگان گاه ناخودآگاه از این شگردها استفاده میکنند، و از سوی دیگر این عیانسازی شگردها میتواند مورد توجه منتقدان، مادران و پدران و حتی کودکان و نوجوانان قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که دیدگاه نویسندگان نسبت به کودک، بر نحوهی نگارش کتابها و چگونگی استفاده از شگردها مؤثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing Techniques of Authority and Freedom" in Iranian and English Picture-story Books
نویسندگان [English]
- Ali Shirvani Shiri 1
- Hasanali Bakhtiyar Nasr Abadi 2
- Mohamad Hosein Heydari 3
1 Isfahan University
2 Isfahan University
3 Isfahan University
چکیده [English]
Shiravani Shiri* H. Bakhtiar Nasrabadi** M. Heidari***
Isfahan University
Abstract
Clarifying the paradox of authority and freedom is one of the most important concerns of philosophy of children’s literature. The purpose of this paper is to discover and investigate two authors’ view on authority and Freedom in the children’s literature based on the techniques applied in Iranian and English picture-story books. The research is an exploratory and descriptive research. Two picture-story books The Tale of Peter Rabbit by Beatrix Potter and I’m a Hungry Mouse, Will Eat You Up by Morteza Khosronejad were chosen for analysis. The analysis showed that both writers have paid attention to the relationship between authority and freedom though their outlooks are different due to historical, social and cultural differences. In Khosronejad’s book there is first freedom while in Potter’s book they are exchanged and work like opposing poles. In both stories the writers use different techniques to give freedom to the child to discover the creative world around him/her in order to facilitate his/her growth. Some of these techniques are: imaginary story line, hidden theme, polyphonic text and picture, intertextuality, metafiction, reversal of situation and shift between reality and imagination.
* Ph.D. Student of Education and psychology, ali_Shiravani@yahoo.com
** Associate Professor, school of Education and psychology, h.nasrabadi@edu.ui.ac.ir
*** Associate Professor, school of Education and psychology, mhheidari1353@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: authority
- Freedom
- paradox
- picture-story books
- Morteza Khosronejad
- Beatrix Potter