نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
2 دانشگاه آزاد اسلامی ایران، واحد یزد
چکیده
مصطفی رحماندوست از شاعران شاخص و چند وجهی شعر کودک در ایران به شمارمی رود که اشعار وی از ویژگیهای سبک شخصی، به ویژه تصویر آفرینی برخوردار است. در این جستار کوشش می شود، پس از معرفی کوتاه زندگی، آثار و فعالیتهای ادبی و فرهنگی شاعر به شیوه توصیفی، تحلیلی و ارزیابی کمی، به اصلیترین ویژگیهای زبانی، تصویر آفرینی، شیوه روایی و واقع گرایی و بیان خاص شعر آیینی در بیست مجموعه شعر وی پرداخته شود، تصویر آفرینیهای وی بیشتر از طریق حس آمیزی و عناصر و واژگان مربوط به حس بینایی و شنوایی، متناقض نما، افعال و اصطلاحات محاوره ای، عامیانه و بومی، قیدهای ابداعی، نام گذاریهای جدید، انواع برجسته سازی و هنجار گریزی زبانی و موسیقی کلامی، به ویژه انواع تکرار و ایجاز و اطنابهای مناسب صورت می گیرد. مهارت در بیان روایی و قصه گویی با زاویۀ دید اول شخص، سوم شحص و تک گویی، متناسب با گروه های سنی «الف» و «ب» در بیشتر اشعارش دیده می شود.یکی دیگر از ویژگیهای وی، مهارت در شعر آیینی، به ویژه شعر عاشورایی کودک است. به طور کلی، واقع گرایی و ساده گویی و بهره گیری از عناصر زنده و توصیفات عینی، به ویژه رنگهای زرد و سیاه و بازیهای زبانی و ترکیبات بدیع و مناسب سن کودک را می توان از اصلیترین مختصات شعر وی دانست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Use of Language and Imagery in Rahmandoust’s Poetry
نویسندگان [English]
- Mahmoud Sadegh zadeh 1
- Maryam Zare Bidaki 2
1 Islamic Azad University of Yazd
2 Islamic Azad University of Yazd
چکیده [English]
Sadeghzade* M. Zare Bidaki**
Islamic Azad University of Yazd
Abstract
Mostafa Rahmandust is a prominent name among children’s poetry writers. In this study first a brief biography of Rahmandoust is provided followed by an analysis of features in twenty of his poetry collections. It is argued that Rahmandoust frequently uses auditory and visual imageries and paradoxes as well of coining words, and using slangs in a musical way. Other features of his poetry are realistic portrayals, simple language, word play and objective narration of events. He uses both first person and third person point of view suitable for very young children. He is also adept in writing ritual poetry, especially poems for Ashura.
* Assistant Prof. of Persian Language and Literature, sadeghzadeh@iauyazd.ac.ir
** M. A. of Persian Language and Literature, zarehmaryam551@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Key words: children’s poetry
- Mostafa Rahmandoust
- imagery
- stylistic features