نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه جهرم
چکیده
این مقاله به بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری بازنویسیها و بازآفرینیهای داستان خاله سوسکه میپردازد. در این پژوهش، تمام نسخههای مصور در دسترس خاله سوسکه از چاپهای سنگی سدهی پیشین تا نسخههای اخیر بررسی میشوند. این پژوهش کیفی از شیوهی تحلیل محتوا بهره میگیرد، و در آن قاب تصویر به عنوان واحد تحلیل برگزیده میشود. در تحلیل تصویرگری کتابها، از مفهوم «بینندهی نهفته» تصاویر که خود اقتباسی است از مفهوم «خوانندهی نهفته» بهره گرفته میشود. پس از تحلیل محتوا و بیان ویژگیهای تصاویر هر کتاب، بییندهی نهفته آن مشخص میشود. نتیجه روشن میکند که رابطهی بین بینندهی نهفته و بینندهی واقعی رابطهای ثابت و یکسویه نیست. به دیگر بیان، هر چند بینندهی نهفته، سوژهی نهفتهای است که تصاویرْ پیشفرض قرار میدهند، اما این بدین معنا نیست که چنین سوژهای پیش ساخته، کامل و تثبیت شده است. بر عکس، این خودِ تصاویر هستند که با القای ایدئولوژی، موقعیت سوژهای ویژهای را به بیننده تحمیل میکنند. به دیگر بیان، تصاویر نیز به نوبهی خود سوژهی بیننده را فراخوانده و میسازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Historical Evolution of the Illustrations of “Khaleh Suskeh”
نویسندگان [English]
- Masih Zekavat
- Zahra Nazemi
Jahrom University
چکیده [English]
Nazemi* M. Zekavat**
Jahrom University
Abstract
In this paper the writers contend that the notion of implied viewer is not neutral and that pictures in illustrated and picture books interpellate their reader/viewers through creating preordained subject positions for them. The illustrations of different adapted and recreated versions of Khaleh Suskeh, a Persian folktale, are analyzed within the framework of implied viewer as proposed by Perry Nodelman by administering content analysis. Nodelman’s concept of implied viewer, founded on Wolfgang Iser’s notion of implied reader, posits that pictures imply specific social subjects and their response as viewers. Yet, a diachronical investigation of various illustrations of the folktale conveys that the relationship between the real and implied reader/viewer of these books is reciprocal and the child viewer cannot be considered merely as an agent who takes pleasure in consuming their pictures. In other words, the child viewers are not pre-constructed stable subjects before their encounter with pictures, and illustrations contribute to children’s interpellation as social subjects and partly modify their subjectivity through their definition of subject positions and their ideological impositions.
* M.A student of English Language and Literature, zahra.nazemi72@gmail.com
** Assistant Prof in English Language and Literature, Freelance Children's and Young Adults’ Literature Researcher, massihzekavat@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: implied reader/viewer
- subjectivity
- illustration
- Persian folktale
- Khaleh