مولفه ها و مهارت های تفکر خلاق در کتاب های داستانی تصویری: تحلیلی بر مجموعه کتابهای مرغک
مولفه ها و مهارت های تفکر خلاق در کتاب های داستانی تصویری: تحلیلی بر مجموعه کتابهای مرغک

محبوبه البرزی

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2485

چکیده
  ادبیات کودک به ویژه کتاب های تصویری ابزارهای ارزشمندی برای پرورش خلاقیت در کودکان محسوب می شوند. هوش داستانی و توانایی بازنمایی نمادین در کودکان، نقش بسزایی در بهره وری آنان از کتاب های داستانی تصویری ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تأملی بر هیچانگی :
تأملی بر هیچانگی : "هیچ هیچ هیچانه‌" و رابطه‌ی متن و تصویر در آن

ستاره ترابی؛ سودابه شکرالله زاده

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 29-58

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2176

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی شگردهای تعامل متن و تصویر در کتاب "هیچ هیچ هیچانه" است. به این منظور، اثر یادشده که شامل 52 شعر از هفت شاعر نام‌آشنای کودک ایران است، مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش تحلیل محتوای قیاسی- ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی مفهوم هویت در مجموعه داستان‌های قصه‌های شیرین مغزدار و قصه بازی شادی
بررسی مفهوم هویت در مجموعه داستان‌های قصه‌های شیرین مغزدار و قصه بازی شادی

مختار ذاکری؛ بابک شمشیری

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 59-86

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.3183

چکیده
  یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، مسئله‌ی هویت است که در این مطالعه به بررسی این مسئله در داستان‌های کودک پرداخته شده است. در این پژوهش با رویکردی غیر‌پیدایشی، مولفه‌های هویت ملی در داستان‌های یادشده، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
سودای بازی و براندازی: نگاهی به برهم‌کنشِ پارودیکِ تصویر و واژه در کتاب تصویری‌داستانیِ منم موش گرسنه/ می‌خورمت درسته
سودای بازی و براندازی: نگاهی به برهم‌کنشِ پارودیکِ تصویر و واژه در کتاب تصویری‌داستانیِ منم موش گرسنه/ می‌خورمت درسته

عطیه فیروزمند

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 87-122

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.3187

چکیده
  هدف این جستار، بازنگری مفهوم و کارکرد پارودی در کتاب تصویری‌داستانی منم موش گرسنه/ می‌خورمت درسته است. با چنین نگرشی و در کنار معنای کلاسیک پارودی، امکان پارودی‌شدن متن واژگانی توسط متن تصویری و برعکس، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
شگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهم‌کنش متن و تصویر در کتاب‌های تصویری‌
شگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهم‌کنش متن و تصویر در کتاب‌های تصویری‌

سمانه قاسمی

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 123-150

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2981

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی شگردهای تمرکززدایی در تصویر و هم‌چنین برهم‌کنش میان متن و تصویر در کتاب‌های کودکان است. اصطلاح تمرکززدایی نخستین بار از سوی خسرو‌نژاد (1382) در تشریح نظریه‌ی معصومیت و تجربه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تطبیقی کتاب های داستانی- تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی با نگاهی به داستان های: کاموای اضافی، کرم سه نقطه، و قصه قبل از خواب
بررسی تطبیقی کتاب های داستانی- تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی با نگاهی به داستان های: کاموای اضافی، کرم سه نقطه، و قصه قبل از خواب

بشری سادات میرقادری؛ حمید احمدیان

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 151-174

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2934

چکیده
  چکیده: یکی از مهم‌ترین ساز و کارهایی که ادبیات کودک از آن بهره می‌گیرد تا بامخاطبِ خویش ارتباطی خلاقانه برقرار کرده و زمینه‌سازِ تفکر خلاق در وی شود، ویژگیِ تمرکززدایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری در بازنویسی‌ها و بازآفرینی‌های داستان خاله سوسکه
بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری در بازنویسی‌ها و بازآفرینی‌های داستان خاله سوسکه

مسیح ذکاوت؛ زهرا ناظمی

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، صفحه 175-204

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2008

چکیده
  این مقاله به بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری بازنویسی‌ها و بازآفرینی‌های داستان خاله سوسکه می‌پردازد. در این پژوهش، تمام نسخه‌های مصور در دسترس خاله سوسکه از چاپ‌های سنگی سده‌ی پیشین تا نسخه‌های ...  بیشتر