نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
نسیم شمال و علی اکبر صابر از نخستین کسانی هستند که برای کودکان به زبان کودکانه شعر سروده اند. در کلّیات نسیم شمال سی و سه شعر، و در هوپ هوپ نامه بیست و سه شعر به شعر کودک اختصاص یافته است. زبان شعر هر دو شاعر ساده، عاری از آرایه ها و متناسب با فهم کودکان است. هر دو شاعر از قالب مثنوی استفاده کرده اند. شعر هر دو شاعر حالت روایی دارد که غالباً حیوانات، قهرمان و ضدّ قهرمان قصّه ها هستند. این امر سبب عینی سازی مباحث ذهنی شده است. بسامد تشخیص و فابل در شعر نسیم شمال بیشتر از شعر صابر است ولی تعداد نمادهای آنان برابر و گاهی مشترک است. نسیم شمال اغلب به طور مستتقیم به ذکر پیام و پند و اندرز پرداخته ولی صابر غالباً به طور غیرمستقیم پیام قصّه را ارائه کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Children's Poetry of Saber's Hop Hop Nameh and Nassim-e Shomal's Divan
نویسنده [English]
- Ramin Moharami
Mohagheghe Ardebili Universtiy
چکیده [English]
Moharrami*
Mohaghegh Ardebili's University
Abstract
Nassim-e Shomal and Ali Akbar Saber are among the first poets who wrote poetry for children by using child-like language. In Nassim-e Shomal's Divan thirty-three poems and in Hop Hop Nameh twenty-three poems are considered as children’s poetry. The two poets' language is simple, devoid of literary embellishments, and suitable for the comprehension of children. The two poets have used the masnavi poetic form. They both have used narratives in which the animals are heroes and anti-heroes in most cases thus making subjective topics objective. The use of personification and fable is more frequent in Nassim-e Shomal's poetry than in Saber's; however, both of them use symbols equally. Nassim-e Shomal has often a direct way of getting his message across while Saber does it indirectly.
* Associate Prof. of Persian language and literature, moharami@uma.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Key words: comparison
- Children’s Poetry
- Saber
- Form
- and Content
- Nassim-e Shomal