نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه ولیعصر رفسنجان
چکیده
قلب زیبای بابور نوشتهی جمشید خانیان یک فراداستان است که در پی به کار گرفتن شیوهای تازه در روایت و گریز از شیوههای سنتیست. در فراداستان راوی به شیوههای داستان گویی میاندیشد همچنین یکی از ویژگیهای فراداستان مهارت در به کارگیری بینامتنیت است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسهای و یافتن رّد پای عناصر بینامتنی، دریافت مناسبات آن با متن و در نوبتی دیگر بررسی نقش مخاطب نوجوان در درک این شیوه از داستاننویسی است. روش مقاله توصیفی- تحلیلی و بر مبنای آرای مخاطبان است. اصلیترین شگرد خانیان درین داستان ، به کار گیری عناصر بینامتنی و ایجاد مکالمه با داستانهای نام آشنا برای کودکان و نوجوانان به ویژه شازده کوچولو اثر اگزوپری است. احضار متون شناخته شده به این داستان، برای پیشبرد فرایند روایت، شکل گیری عناصر داستان، باورپذیری و القای معانی انجام گرفته است. همچنین نظر مخاطبان نشان میدهد که نوجوانان میتوانند به شکلهای گوناگون با عناصر بینامتنی رابطه برقرار کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Intertextuality in Jamshid Khaanian’s Young Adult Meta-Novel, The Beautiful Heart of Babur
نویسنده [English]
- Narges Bagheri
Valiasr University of Rafsenjan
چکیده [English]
Bagheri*
Valiasr University of Rafsenjan
Abstract
The Beautiful Heart of Babur written by Jamshid Khanian is a meta-story in which the writer has tried to use a new form of narration, avoiding the traditional ones simultaneously. In a meta-story, narrator thinks about the methods of narration. One of the other peculiarities of a meta-story is being skillful in using intertextuality. The relation between a text with other text or texts is termed intertextuality. The main technique of Khanian in this story, in addition to explaining the development of the story, is the use of intertextual elements as well as creating conversations, by using known stories for children and teenagers, especially Little Prince of Antoine de Saint-Exupery. Referring to well-known texts in the story of Beautiful Heart if Babur helps to develop the process of narration, forming elements of the story, and inspiring meanings, thus making them acceptable. The views of teenagers who are the audience of this story show that they can relate to this kind of story-writing.
* Assistant Prof. of Persian Language & Literature, nargesbagheri@ut.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Key words: intertextuality
- meta-story
- Young Adult audience
- narration, Jamshid Khanian