نویسنده
دانشگاه شیراز
چکیده
ادبیات کودک به ویژه کتاب های تصویری ابزارهای ارزشمندی برای پرورش خلاقیت در کودکان محسوب می شوند. هوش داستانی و توانایی بازنمایی نمادین در کودکان، نقش بسزایی در بهره وری آنان از کتاب های داستانی تصویری دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش کتاب های تصویری در پرورش مهارت های تفکر خلاق(مهارت های موضوعی، مهارت های خلاقانه و انگیزش) و عناصر شناختی خلاقیت (سیالی، انعطاف پذیری، بسط، ابتکار) پرداخت. از مهم ترین نتایج بدست آمده آن بود که تمرکز زدایی در ارائه یک تم داستانی برخلاف شیوه های معمول و رایج نقش مهمی در پرورش انعطاف پذیری ذهنی، ریسک پذیری، پرورش تخیل و حساسیت به مسأله دارد. خلاقیت اکتشافی که بر اساس آن سیالی ذهنی کودک افزایش می یابد به شخصیت پردازی کتاب تصویری بستگی دارد. هر چه میزان ریسک پذیری و پذیرش ابهامات و حل مسأله در شخصیت های به تصویر کشیده شده بیشتر باشد، در پرورش خلاقیت مخاطب موثرتراست. هرگاه کتاب تصویری بتواند، دانش موضوعی، مهارت های خلاقانه و انگیزش درونی در خواننده ایجاد نماید، سهم بسزایی در پرورش خلاقیت مخاطب دارد. در انتها پنج کتاب از مجموعه ی کتاب های مرغک در ارتباط با ابعاد و عناصر شناختی تفکر خلاق تحلیل گردید. نوع طراحی، برش های کتاب، شخصیت پردازی، سادگی و کاربرد رنگ و فضا سازی در کتاب های مورد بررسی از عوامل تأثیرگذارآن ها بر خلاقیت مخاطب محسوب می شوند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Components and Creative Thinking Skills in Picture Books: An Analysis of Morghak Books
نویسنده [English]
- Mahboubeh Alborzi
Shiraz University
چکیده [English]
Alborzi*
Shiraz University
Abstract
Children's literature, especially picture books, are valuable tools for fostering creativity in children. Children’s symbolic representations and narrative intelligence plays an important role in the efficiency of a picture book. Accordingly, the present study examined the role of picture books in creative thinking skills (domain relevant skills, creative relevant skills, and motivation) and cognitive elements of creative (fluency, flexibility, elaboration, originality). Contrary to the common narrative themes, decentralization plays an important role in fostering mental flexibility, risk taking, imagination, and sensitivity to the issue. Creative discovery depends upon characterization in the picture book.The more the acceptance of risks and uncertainties and problem solving characters depicted, the more they foster effective creativity in reader. If a picture book could provoke creative relevant skills and intrinsic motivation in the reader, it would contribute to fostering creativity in the reader. Five books from the series of Morghak books were analyzed with regards to creative thinking and cognitive factors. Design of the books, characterization, use of color and simplicity are among influential factors on creative readers.
* Associate Prof. of Foundations of Education, mahboobeh.alborzi@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Creativity
- Picture Books
- Morghak Books
- Decentralization
See also children's book illustration. The Beginnings of Children's Literature
The earliest of what came to be regarded as children's literature was first meant for adults. (5th Ed.). Columbus, OH: Merrill.