نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
2 دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
خردسالان به دلیل ویژگیهای خاص ذهنی و شناختی دارای جایگاهی ویژهاند. ادبیات آنان نیز دارای خصوصیات منحصر به فردی است، چرا که این گروه معمولاً قادر به خواندن نیستند و با ادبیات با واسطهی راوی یا داستانگو ارتباط برقرار میکنند. همچنین داستانهای متعلق به این گروه سنی از نظر کمی، کوتاه یا بسیار کوتاه است. با توجه به این مسئله ضرورت دارد که نویسنده با ارتقای کیفی اثر این امر را جبران نماید. در این میان به کارگیری شیوهها و ابزارهای شخصیتپردازی مانند: کنش، گفتار، وضعیت ظاهری، زمان، مکان، لحن و نام به نویسنده کمک میکند تا به شخصیتپردازیِ مناسب و در نتیجه موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطب دست یابد.مقالهی حاضر به بررسی شیوهها و ابزارهای شخصیتپردازی و انواع شخصیتهای داستانی در 39 داستان از گروه سنی "الف" میپردازد. بررسی صورت گرفته نشان میدهد که نویسندگان این حوزه در استفاده از برخی از این ابزارها و شیوهها مانند : توصیف وضعیت ظاهری شخصیت، نامسازی و ... به خوبی عمل نکردهاند و در مقابل از برخی از آنها مانند: توصیف کنش، گفتار شخصیتها در امر شخصیتپردازی استفاده مناسبتری کردهاند. با توجه به ظرفیتهای گستردهی این ابزارها و شیوهها شایسته است که نویسندگان این حوزه بهرهی بیشتری از آنها در پرداخت شخصیتهای داستانی خود ببرند و شخصیتهایی جذاب و ماندگار خلق کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Characterization in Thirty Nine Stories for Young Children
نویسندگان [English]
- Safoura Rashidi 1
- Mohammad Yahyaei 2
1 Mazandaran University
2 Mohaghegh Ardebili University
چکیده [English]
Rashidi* M. Yahyaei**
Mazandaran University Mohaghegh Ardebili University
Abstract
Young children occupy a special place due to their mental and cognitive characteristics. Their literature has unique properties, because this group is not usually able to read and they communicate with literature via the narrator or storyteller. Furthermore, their stories and poems are usually short, so that the writer must compensate the shortness by improving the quality of the work. Thus using different techniques of characterization will help greatly. Setting of time and place, appearance of characters and their mode of speech, and even their names help to introduce the characters to the young readers. The present paper examines techniques of characterization and a variety of fictional characters in 39 Iranian stories for the age group "A". The results show that the writers have not been successful in naming and appearance of characters. They are more successful in the areas of action and dialogue.
* PhD student in Persian Language and Literature, s.rashidi@stu.umz.ac.ir
** PhD student in Persian Language and Literature, Mo_yahyaei@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: characterization
- young children's stories
- children's literature