مقاله پژوهشی
بررسی هوش اجتماعی و مؤلّفه های آن در محتوای کتاب های فارسی(بخوانیم) دوره‌ی ابتدایی
بررسی هوش اجتماعی و مؤلّفه های آن در محتوای کتاب های فارسی(بخوانیم) دوره‌ی ابتدایی

غلامرضا پیروز؛ مریم فقیه عبدالهی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3117

چکیده
  ادوارد تورندایک نشان داد که انسان برای ایجاد یک رابطه‌ی اجتماعی مناسب و موفّق عمل کردن در زندگی اجتماعی به مجموعه مهارت‌هایی نیاز دارد که از هوش اجتماعی نشأت می‌گیرند. ذهن آماده‌ی کودکان بستری مناسب ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
درنگی بر پیوندهای بینامتنی در داستان در باغ بزرگ باران می‌بارید نوشته‌ی احمدرضا احمدی
درنگی بر پیوندهای بینامتنی در داستان در باغ بزرگ باران می‌بارید نوشته‌ی احمدرضا احمدی

سعید حسام‌پور؛ سمانه اسدی؛ زهرا پیرصوفی املشی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 25-48

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3097

چکیده
  بینامتنیت رویکردی ادبی است که به منتقدان این امکان را می‌دهد تا به ‌شیوه‌ای علمی و نظام‌مند پیوندهای موجود در میان آثار ادبی را بررسی کنند. ژرار ژنت یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان این رویکرد است که ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی خشونت نمادین در رمان من نوکر بابا نیستم نوشته احمد اکبر پور
بررسی خشونت نمادین در رمان من نوکر بابا نیستم نوشته احمد اکبر پور

محمدحسین دلال رحمانی؛ حسین قربانی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 49-64

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.2980

چکیده
  چکیدهرمان «من نوکر بابا نیستم» احمد اکبرپور از آثار حائز اهمیت و با ارزش ادبیات کودک و نوجوان است. این اثر، کمتر نقد و ارزیابی شده است. در مقاله‌ی حاضر با اتخاذ رویکردی جامعه‌شناختی به ارزیابی اثر ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی شخصیت‌پردازی در داستان‌های خردسالان با تمرکز بر ۳۹ اثر
بررسی شخصیت‌پردازی در داستان‌های خردسالان با تمرکز بر ۳۹ اثر

صفوراسادات رشیدی؛ محمد یحیایی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 65-86

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.2967

چکیده
  خردسالان به دلیل ویژگی‌های خاص ذهنی و شناختی دارای جایگاهی ویژه‌اند. ادبیات آنان نیز دارای خصوصیات منحصر به فردی است، چرا که این گروه معمولاً قادر به خواندن نیستند و با ادبیات با واسطه‌ی راوی یا داستانگو ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
رهاوردهای نظریه‌ی تمرکززدایی برای ایدئولوژیهای جنسیتی: مطالعه‌ی موردی افسانه‌ی
رهاوردهای نظریه‌ی تمرکززدایی برای ایدئولوژیهای جنسیتی: مطالعه‌ی موردی افسانه‌ی "لجباز"

سودابه شکراله زاده

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 87-106

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3184

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مطالعه‌ی رهاوردهای نظریه‌ی تمرکززدایی (نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی) برای ایدئولوژیهای جنسیتی در افسانه‌ی "لجباز"، از مجموعه قصه‌های صبحی است و از این رو به پرسشهای سه‌گانه‌ی ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نظریه‌ و نقد ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان (1376 ـ 1380)
نظریه‌ و نقد ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان (1376 ـ 1380)

مصطفی صدیقی؛ عاطفه جمالی؛ زهرا کهن سلوکلویی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 107-132

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3108

چکیده
  بررسی نظریه‎ها و نقدهای منتشر شده در نشریات نظری و تخصصی ادبیات کودک، می‌تواند در روشن شدن مسیر حرکت ادبیات کودک و تبیین نقاط قوت و ضعف جریان نقد و نظریه‌پردازی آن نقش مهمی داشته باشد. در این پژوهش‌ ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد تطبیقی عناصر داستان (نحوی و کشتیبان )با بازآفرینی آن (حکایت مرد و دریا)
نقد تطبیقی عناصر داستان (نحوی و کشتیبان )با بازآفرینی آن (حکایت مرد و دریا)

سمانه غلامی؛ جلیل مشیدی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، صفحه 133-146

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3029

چکیده
  چکیدهبازنویسی و بازآفرینی متون کهن نقش بسزایی در انتقال اندیشه های موجود در متون کهن به نسل نو دارند. یکی از متن هایی که بسیار در این زمینه مورد توجه واقع شده است مثنوی معنوی است.در این پژوهش به یکی از ...  بیشتر