نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه هرمزگان
چکیده
بررسی نظریهها و نقدهای منتشر شده در نشریات نظری و تخصصی ادبیات کودک، میتواند در روشن شدن مسیر حرکت ادبیات کودک و تبیین نقاط قوت و ضعف جریان نقد و نظریهپردازی آن نقش مهمی داشته باشد. در این پژوهش کوشش شده تا با بررسی مقالههای تألیفی و ترجمه و نقدهای شعر و داستان منتشر شده در ماهنامهی کتاب ماه کودک و نوجوان(سال 1376 تا 1380) به نمایی کلی از وضعیت نظریه و نقد عملی ادبیات کودک، در آن سالها دست یافت. براساس نتایج حاصل، بازنویسی، بازآفرینی و ادبیات عامیانه بیشترین موضوعات مطرح شده در مقالههای تألیفی است که میتواند نشاندهندهی جایگاه و تأثیر ویژهی ادبیات شفاهی و ادبیات کلاسیک در ادبیات کودک و نوجوان ما باشد. تنها پنج مقاله از مجموع مقالههای ترجمهای به موضوعات نظری و نقد ادبیات کودکان اختصاص دارند و مقالههایی تحلیلی بهشمار میآیند . بازاریسرایی و ادبیات کودکانهنما، نقد صاحب اثر بهجای نقد اثر وگاه لحن تند منتقد از موارد قابل توجه در جریان نقد شعر کودک هستند. در مجموع بیشترین رویکرد در بررسی شعر و داستان کودک و نوجوان، رویکردهای مختلف نقد سنتی بودهاست. نقد ساختاری، جامعهشناختی، کهنالگویی و... از رویکردهای جدید نقد در بررسی داستانها هستند. جریان داستاننویسی و نقد آن در این دوره در حال گذار از قالبها و سبکهای سنتی و شناختهشدهی پیشین به سبکها و قالبهای جدیدتر است. قالب طنز در این دوره کمتر مورد توجه منتقدان و نویسندگان بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Criticism and Theory of Children's Literature in Ketab-e Mah Kudak va Nojavan (Monthly Journal of Children and Young Adults) 1376-1380
نویسندگان [English]
- Mostafa Sedighi
- Atefeh Jamali
- Zahra Kohan solokolouei
Hormozgan University
چکیده [English]
Sedighi* A. Jamali** Z. Kohan***
Hormozgan University
Abstract
Studying criticism and theories published in theoretical and specialized journals of children's literature can have an important role in highlighting the current of children’s literature finding the ups and downs of criticism and theorizing. In this study the papers and critical writings published in Monthly Journal of Children and Young Adults (from 1376 to 1380) are analyzed in order to find the general schema of children's literature and its theories and criticism in those years. According to the results, the most frequent subjects in these articles deal with re-writing, re-creating and folklore that emphasize the influence of oral and classical literature on children and young adult literature. Popular literature and child-like literature, criticizing the writer instead of his work and sharp and inappropriate tones are noticed in the poetry. Traditional criticism of children and young adult literature is dominant. Structuralist, sociological and archetypal criticism are usually used for fiction. Writing stories and criticism of fiction in this era is changing from known traditional patterns into more modern approaches. Satire and humor are neglected by critics and writers.
* Associat Prof. of Persian Language and Literature, navisa_man@yahoo.com
** Assistant Prof. of Persian Language and Literature, at_lit_jamali@yahoo.com
*** MA in Persian Language and Literature, hasty19z@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: children's literature
- currents of criticism
- Ketab-e Mah Kudak va Nojavan (Monthly Journal of Children and Young Adults)
- Literary Theory
- Literary Criticism