نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مدرس در دانشگاه فنیوحرفهای دختران شیراز پژوهشیار گروه کتابهای تصویری مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز
چکیده
هدف این جستار، بازنگری مفهوم و کارکرد پارودی در کتاب تصویریداستانی منم موش گرسنه/ میخورمت درسته است. با چنین نگرشی و در کنار معنای کلاسیک پارودی، امکان پارودیشدن متن واژگانی توسط متن تصویری و برعکس، در این اثر بهآزمون بردهشده؛ همچنین جایگاه پارودی در تغییر ساختار قدرت نهادینهشده در ادبیات کودک به بحث گذاشته میشود.پژوهشگر ابتدا بر پایهی روش قیاسی به بررسی شگردهای پارودیپردازی در کتاب یادشده با الگوبرداری از شگردهای مطرحشدهی دن هریس در فیلمپارودی میپردازد؛ سپس بر پایهی بازخوانیِ رویکردهای پری نودلمن و لورن جِی. کوئیسترا پیرامونِ برهمکنشهای آیرونیک و پارودیک تصویر و واژه در کتابهای تصویریداستانی و با روش استقرایی خوانشی دوباره از این کتاب ارائه میدهد.در این مطالعه، به پارودی در ۵ سطح اشاره میشود ولی تمرکزِ پژوهشگر بر نگاهِ تحلیلی به گونههای برهمکنش پارودیک در یک اثر – بدونِ دیالوگهای بینامتنیِ آن با پیشمتن- است.در فرایند پژوهش، امکان بررسی پارودی در کتابهای تصویریداستانی بر پایهی شگردهای مطرحشده از سوی دن هریس در سینما، تأیید و در همان حال بازنگری و نقد شده؛ برهمکنشهای پارودیک در کتابِ بررسیده در سه سطحِ ۱.تصویر و واژه؛ ۲.تصویر و تصویر؛ ۳.واژه و واژه؛ بخشپذیر شدند که هر یک شگردهای گوناگونی را دربر دارند.پژوهشگر در برایند چنین خوانشی ترکیبی، بستر ادبیات کودک را در بازیِ براندازانهی چینشِ افسونساز تصویر و واژه در کتابهای تصویریداستانی کودکان، پارودیک و در فرایندِ آفرینش/چینش/خوانشِ اثر میبیند؛ آن را برای کودکان نه تنها تشخیصدادنی که لذتبخش میداند؛ و برای جابهجایی اقتدارهای ناگزیر در این گونهی ادبی، ضروری میپندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Passion of Play and Subversion: An Overview of Parodic Interactions between Pictures and Words in I Am The Hungry Mouse/ And Will Swallow You Up
نویسنده [English]
- Atiyeh Firouzmand
Shiraz University
چکیده [English]
Firouzmand*
Shiraz University
Abstract
The purpose of this article is to propose a revision of the concept and application of ‘parody’ in picture books. Drawing upon the classical concept of parody as defined by Bakhtin, the researcher examines the possibility of parodying verbal texts by visual texts and vice versa. Also the role of parody in changing inherent power structure in children’s literature is explained. Applying the deductive qualitative content analysis and by using the same features in cinema, as proposed by Dan Harries, the researcher has analyzed the parodic features in Khosronejad’s I Am the Hungry Mouse/ And Will Swallow You Up. Then by considering Nodelman and Kooistra’s views towards ironic and parodic interactions of pictures and words in picture books and through inductive qualitative content analysis, the researcher has proposed a new reading for the picture book. In this study, parody has been addressed in 5 modes: 1. Parodic relationship of subverted verbal text and the original one; 2. Parodic relationship of subverted visual text and the original one; 3. Parodic interaction between verbal and visual narration in subverted text; 4. Parodic relationship of the verbal text of the picture book and the other stories in the collection: Story, Play, and Fun; 5. Parodic relationship of the visual text of the picture book and the illustrator’s other work in that collection. However, the researcher has focused on analytical rereading of the parodic interactions in a single story –without considering the intertextual dialogues of that particular story with hypertexts or other stories in Story, Play and Fun. The parodic interactions in this picture book has been categorised in 3 modes, each of which has its own features: 1. Parodic interaction between pictures and words; 2. Parodic interaction among pictures; 3. Parodic interaction among words.
* MA in Children's and Young Adults’ Literature, atiyehfirouzmand@hotmail.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: parody
- interaction of pictures and words
- picture books
- I Am the Hungry Mouse/ And Will Swallow You Up
- Morteza Khosronejad
- Ali Mafakheri