نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
نماد، از شگردهای تصویرپردازی است که نشانگر استعداد واژگان در انعکاس تصاویر ذهنی است. نماد ادبی، به دلیل همراه بودن با تداعی های پیچیده ی ذهن و تصاویر دیریاب، در شعر کودک و نوجوان کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، نماد روان شناختی که حاصل برخورد عاطفی کودک با دنیای درونی و بیرونی است، به جهت ملموس بودن و سهولت درک آن، در شعر کودک و نوجوان بازتاب دارد. این نوع نماد، نه تنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمی کند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودکان جواب می دهد و تضادهای درونی او را به وحدت می رساند. نماد روان شناختی نقش فیزیولوژی در کودک دارد و اغلب به صورت ناخودآگاه در بازی های کودکانه، جلوه گر می شود. مهم ترین دلیل پیدایش آن، قدرت زیاد تخیّل کودک و عاطفه ی اوست. در این مقاله، سعی داریم نمادهای روان شناختیِ به کار رفته در شعر کودک را رمزگشایی و بررسی کنیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychological Symbols in Children’s Poetry
نویسندگان [English]
- Ramin Moharrami
- Khodabakhsh Asadollahi
- Shokrollah Pouralkhas
- Payam Foroughi
Mohagheghe Ardebili Universtiy
چکیده [English]
Moharami* kh. Asadolahi**
Sh. Pouralkhas*** P. Foroghirad****
University of Mohaghegh Ardebili
Abstract
Symbol is a technique for visualization indicating the lexical potentiality in the reflection of mental images. Literary symbols, being in companion with mental associations and late-founded images have less applicability in children and adolescent poetry. However; psychological symbol, with its tangibility and easily understandable potentials, which is the consequence of children’s emotional interaction with the world inside and of course the world outside, reflects itself in children and adolescent poetry. This type of symbol not only makes no vacuum in children’s meaning making processes, but also satisfies his/her emotional needs and also unifies his/her inner conflicts. Psychological symbol plays an important role and often appears unconsciously in his/her childish games. The most salient reason of its appearance is the potential emotional and imaginative power of the child. In this article the use of psychological symbol in children’s poetry is studied.
* Associate of Persian Language and Literature, moharami@uma.ac.ir
** Associate of Persian Language and Literature, kh_asadollahi@uma.ac.ir
*** Associate of Persian Language and Literature, sh_pouralkhas@uma.ac.ir
**** PHD candidate of Persian Language and Literature, foroghirad@uma.ac.ir
کلیدواژهها [English]
- Keywords: children’s poetry
- psychology
- symbol
- symbolic games
- secondary symbol