نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رمان لالایی برای دختر مرده اثر حمیدرضا شاهآبادی از نظر گفت-وگومندی و چندصدایی، با توجه به نظریهی رمان میخاییل بختین است. پژوهشگر کوشیده است با تحلیل محتوا به شیوهی تأملی و در پیشگرفتن رویکردی توصیفی-تفسیری، شیوهها و عناصری که این اثر را گفتگومند و چندصدا میسازد بیابد. بختین رمان را گونهای ادبی با ویژگی چندصدایی، متوجه دگربودگی و نقطهی مقابل قطعیتپذیری میداند. او معتقد است صداهای مختلف موجود در گفتمان رمان، که ارزشها و گرایشهای مختلفی را با خود دارند، و از این جهت آشتیناپذیر هستند، مانع از گرهگشایی نهایی میشوند و پایانی باز را در رمان باعثمیشوند. وجود حلقهی راویان، تغییر زمان-مکان، پرداختن به دختران از سوی مولف مرد، پایان باز، پیشکشیدن موضوعهای اجتماعی که کمتر بدان پرداختهشده و مکان رخدادن حوادث، که درحاشیهی شهر قراردارد، از جمله مواردی است که لالایی برای دختر مرده را گفتوگومند، چندصدایی و متوجه دگربودگی ساختهاست. از طرفی شیوهی ناخطی و تمرکززدای روایت و تغییر چندبارهی راوی، در کنار ساختار نهچندان پیچیدهی این رمان باعث تمرکززدایی و رشد ذهنی مخاطب نوجوان میشود. از این جهت لالایی برای دختر مرده را میتوان نمونهی مناسبی از رمان نوجوان و تجربهای متفاوت دانست که میتواند زمینهساز ارتقای حس زیباییشناسی مخاطب شود و آمادگی او را برای متنهایی با ساختار پیچیدهتر فراهم سازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
One Narrative, Multiple Voices: a Study of the Dialogicality and Multivoicedness in Lullaby for the Dead Girl
نویسنده [English]
- Amin Izadpanah
Shiraz University
چکیده [English]
A.Izadpanah*
Shiraz University
Abstract
This paper aims to study and analyze Hamid Reza Shahabadi’s distinguished young adults’ novel, Lullaby for the Dead Girl, based on Mikhail Bakhtin’s theoretical literary framework so as to decide whether the text is dialogical and multi voiced. I have used a reflective content analysis method with a descriptive-interpretive approach to identify the elements that make the novel dialogic and multivoiced. Bakhtin introduces novel as a genre that is multivoiced, against finalization and affirms otherness. He argues that as the diverse and distinct voices in the discourse of the novel carry different values and predispositions, they cannot be fully reconciled and merged into a totality. This gives the novel its unique quality to refrain from a totalized resolution. In the Shahabadi’s novel one can identify elements such as a circle of multiple narrators, multiple shifts of time-place, female narrators, unfinalized resolution, specific location of the events, and concentration on the problems of young girls that make the text multivoiced and dialogical. Besides, the nonlinear and decentered narration of the novel accompanied by multiple shifts in the narrators of the events leads to the enhancements and improvement of young readers’ literary capabilities. The novel somehow helps the reader to recognize its decentralized narration.
* PhD Candidate of Philosophy of Education, amin423@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Dialogicality. Multivoicedness
- Otherness
- Bakhtin
- Lullaby for the Dead Girl